Byggahus.se

Gipsbruk på träregel? Tips på alternativ?

1. dhman
    Medlem · 2 inlägg

dhman

Medlem
    Håller på att inreda en vind med synliga balkar/reglar. Har i övrigt kört med inspacklade gipshörn och skulle vilja ha samma stuk i taket med balkarna. Skulle vilja slippa att klä allt med gips då det är mycket jobb med många balkar och mycket vinklar och för att det ska bli bra måste jag ändå på med hörn och spackla in. Vill inte heller att de ska bli tjockare än va de är. Vad tror ni om denna variant?

Prima reglarna, sätta fyra gipshörn och fylla ut med typ gipsbruk eller annan filler (tips?) för att sedan avsluta med sandspackel? kanske fästa nått nät mellan hörnen mot reglarna. Jag vill ju inte att det ska börja spricka.

2. Bjsc
    Medlem · 11 inlägg

Bjsc

Medlem
    Hej tyvärr tror jag inte att det kommer att fungera även med nät. Träunderlaget kommer att röra sig över åren och då får du sprickor ändå........det tar dessutom tid att få till det. Prova med ROT gips den är hyffsat tunn och då tar skruvningen upp rörelsen från träet. OBS gipset behöver, om det bara ska vara som underlag, inte vara perfekt tillskuret.

3. dhman
    Medlem · 2 inlägg

dhman

Medlem
    Tack för input! Nej man vill ju inte ha sprickor så får nog bli att gipsa ändå. Renoveringsgips får det bli så blir det tunt och fint!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.