Hejsan!
Vi håller på att rusta med renoveringsgips. Vi har en öppen spis med insats och undrar om man kan gipsa väggarna till öppna spisen eller lär man ha något annat precis i anslutning till spisen? Nu är det fiberskivor där... själva spisen är putsad med nåt otäck knottrigt, stora klumpar. Vill även fråga om råd vad man kan göra för att få detta slätare då det är svårt att tvätta rent nu. Putsa å vad för puts i sånna fall?

• Öppen spis med insats, omgiven av gipsväggar och fiberskivor. Ved staplad bredvid spisen och ojämn putsad yta ovanför eldstaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort precis den här resan.

Vi avslutade med gips fram till spisen, ni verkar ha en tydlig avdelare redan. Fick rådet av sotaren att låta väggen bakom spisen vara för att ha koll på sprickor i framtiden.

Runt vår spis var det putsad vägg så jag bredspacklade den.

Spisen i sig slipade jag ner och sedan använde jag helt vanligt finspackel för att få den slät. Sedan målade jag med spärrgrund och snickerifärg. (Vi hade tegel innan.)

Mycket nöjd med resultatet när väggfärgen är samma som övriga väggar och taklisten binder ihop den lilla nischen som blir.

• Gilla
Mialia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.