Byggahus.se

Gips på ogämt badrumsgolv

1. R
    Medlem Nivå 1
    Jag håller på att utöka ett badrum genom att flytta badrumsdörren så att en liten hall inkluderas i badrummet. Problemet är att badrummet har nytt spånskive golv medans hallen har gamalt brädgolv. Planen är att lägga värmegolv med klinkers varför golvgips skall in.
    Övergången är inte helt jämn utan skiljer upp till 3 mm i höjd.
    Jag tvivlar på att man kan lägga gips direkt över ojämnheten utan tror att en avjämnande spakling behövs. Vad anser forumet? klarar armerad golvgips differanser som denna?
    En tanke jag fått är att man borde kunna platsgjuta en 11 mm tjock gipsskiva på golvet. Någon som provat det eller något liknande som allternativ till att pussla in färdiga skivor?
    Även andra bra tips tas gärna emot.

/Mikael

2. F
    Medlem Nivå 6

Re: Gips på ogämt badrumsgolv

Gipset lär knäckas, men varför inte lägga det plant mot underlaget och sedan ta upp ojämnheten med hjälp av flytspackel? Du ska väl ändå spackla in golvvärmen antar jag?

/Magnus

3. R
    Medlem Nivå 1

För att slippa ev knäckning i gipsen har jag funderat på att lägga ut en 10 liter flytspackel över de 7 m2 och att sedan trycka på gipset så att spacklet fyller ut hålrummen under gipset.
    Vad tror ni om denna lösning? Bör man lägga plastfilm på trägolvet för att förhindra flytspacklet att väta ner i trävirket?

/Mikael

4. T
    Medlem Nivå 6

Använd Ardex S48. Det är till för att limma gips mot trä (bland annat).

Blanda till, dra ut med fixkammen och lägg på gipsskivan.

Fint som grovsnus tametusan. ;)