Byggahus.se

Gips+OSB - Hur fästa kommod?

1. R
    Medlem Nivå 6
    Vi har ett badrum med ny våtrumstapet. På väggen vill vi hänga en ny kommod (60 cm bred) med tvättfat i porslin. Väggen består av först gips och sedan 10 mm OSB som vi satt dit på andra sidan väggen i efterhand för kommodens skull. Det är nämligen en isolerad kattvind på andra sidan väggen så vi kommer åt där.
    Enklast (och stabilast?) känner jag spontant det blir att borra hål och köra med 4 genomgående bultar med bricka och mutter på andra sidan väggen.
    Kommentarer? Andra förslag? :)

2. H
    Medlem Nivå 5
    Sätt en 45 mm tjock regel där skruvarna skall gå igenom OSB och gips. Då räcker det med sedan med vanlig träskruv genom väggen in i regeln. Exempelvis 45x95

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Väggen är alltså gips, reglar och sedan osb på baksidan om reglarna?

Då skulle jag ta bort osbn och sätta kortlingar i väggen som komoden skruvas i.

4. R
    Medlem Nivå 6
    Varför ta bort OSB:n? Kan jag inte bara sätta kortlingar på den?

5. C
    Medlem · Nivå 14
    Om det inte är alltför många akrobatiska övningar i badrummet så räcker det med 4st vanliga genomgående träskruv i OSBn. Tex VVS-skruv eller SPAX som har en lämplig gänga.
    Men man måste dra försiktigt så man inte överspänner, då minskar dragkraften som kan uppnås.

Men jag håller med andra, en planka eller regel på baksidan är bra för sömnen. Hade satt den utanpå OSBn, minimalt med arbete.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Väggen består av först gips och sedan 10 mm OSB som vi satt dit på andra sidan väggen i efterhand för kommodens skull.

Problemet här är att OSBn inte sitter direkt bakom gipset (har jag fattat rätt?). Hade så varit fallet hade man utan tveka kunnat skruva direkt med träskruv.

Nu sitter OSBn flera centimeter bakom gipsen och man får en ogynsam hävarm i infästningen.

7. R
    Medlem Nivå 6
    Jo, OSB:n sitter direkt bakom gipset.
    Jag tog två kortlingar på 70x70 och satte fast mellan de lodräta reglarna på kattvinden. Nu är det alltså först gips, sedan OSB och sedan vågrät regel 70x70. Sedan drog jag dit träskruv. Jag hade 6,0x100 långa hemma.
    Nu kan till och med svärmor hoppa upp och sätta sig på tvättfatet.

• Laddar…
  8. T
    Allvetare · Nivå 14
    Nu blev det lite konstig stämning:wow: