Byggahus.se

Gips bakom garderober och i förråd, eller bara OSB?

1. T
    Medlem · Dalarna · 664 inlägg

tobbew

Medlem
    Hej

Jag har tre situationer i nuvarande bygge där jag funderar på om det finns någon betydelse i att gipsa.

Jag känner till att gips brandsäkrar en aning, vilket förvisso OSB också gör.

Jag har en tvättstuga/groventré där en vägg har platsbyggda garderober hela vägen. Finns det någon orsak att jag gipsar bakom?
    På andra sidan av den väggen finns ett inomhusförråd, typ "skrubb" som är typ 4m2 stor. Rummet kommer att kläs med vägghyllor. För min del kan jag lika gärna måla osb-skivorna vita, som att gipsa.

Jag har också en köksvägg med bara högskåp och kan där också hoppa över gipslagret utan att något kommer synas.

Bryter man mot några byggnormer genom att hoppa över gipslagret?
    Om jag "måste" gipsa så skulle jag, i mån av möjligheter pga eventuella regler, lappa dit en massa bitar som inte går att använda någon annanstans. Ungefär.

Vad säger ni?

(Om det spelar någon roll, samtliga rum har takhöjd på 2.70 m)

Tack!

2. T
    Medlem · Sö · 2 297 inlägg

TheGame

Medlem
    Det spelar ingen roll om du har gips eller inte.
    Framförallt är det helt menngslöst att sätta nå spillnitar här å där

3. T

tobbew

Medlem
    Tack för svar.

En parentes då, förrådet, där ytan kommer att synas. Är det praktiskt eller något annat med gips istället för OSB?
    Lättare att spackla för att få bort springor eller nåt?

Att det är en lite "levande" yta på OSB gör mig inget, det är snarare kul med lite färg på. :)

Fräschare med gips?

4. R
    Medlem · Blekinge · 203 inlägg

Robert Kooijman

Medlem
    Visst, lite fräschare med gips. Och kanske mer brandsäker. Men målad OSB kan vara rätt så snygg också.

För bästa resultat med OSB: slipa ytan lite (korn 60-120) och grunda med en oljebaserad färg eller bara olja först. Sen vilken färg som helst. Eller om det finns pengar kvar under madrassen brandskyddsfärg som t.ex. Beckers Brennicks.

5. T
    Medlem · Sö · 2 297 inlägg

TheGame

Medlem
    Gips är lätt att skära och sätta upp och ytan blir slät är väll fördelarna.
    Det funkar lika där med osb också, om du vill ha osb så kör på det.
    Vi har en liten biyta inne som vi har som litet förråd det är bara vitmålade osb som väger ser helt ok ut.

6. T

tobbew

Medlem
    Frågan var kanske lite otydligt ställt, det bli OSB oavsett, frågan är snarare om det ska vara ett lager gips utanpå.

En kosmetisk fråga, för förrådet:

Om man bara har OSB, remsar och spacklar man kanterna så att det blir helt och tätt eller övergör man det hela en aning då? :)

Jag tänker, jag har ingenting emot att se en vitmålad lagom mönstrad OSB-yta, men springor mellan skivorna är ju ganska ohett. :)

Alternativt får an väl såga dessa skivor med typ sänksågen så att det blir riktigt jäkla rakt, men det blir ju inte riktigt tätt för det.

7. R
    Medlem · Blekinge · 203 inlägg

Robert Kooijman

Medlem
    OSB rör sig garanterad lite under tiden, tveksamt om remsor / spackling räcker för att förhindra sprickor i längden.

Du kan istället slippa / avrunda OSB kanterna och avsiktligt håller dom synliga, eller kitta någon akrylfogmassa i skarvarna (finns i olika färger).

Ursäkta min icke-perfekta svensk:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.