Hejsan,

Jag är i färd med att renovera en klassisk gillestuga i vår källare. Huset är byggt 1971 och vad jag förstått var detta då vanligt.

Då reglar på både golv och vägg är i trä och dessutom sitter rakt mot betongen/väggen så finns det källarlukt så därför kommer är jag nu i fasen med att riva bort väggpanel (se bild) samt senare golvet.
Planen är att lägga Nivellgolv eller motsvarande för golvet. Tanken är att först lägga golvet, sedan väggen.

Jag är dock lite fundersam kring väggen.
Tanken är att sätta metallreglar och sedan lämna luftspalt högst upp för ventilationens skull. Jag är dock osäker på exakt hur jag ska göra.
Stålreglarna kommer göra att det blir en "glipa" mellan vägg (som verkar vara av Leca-material?) och vägg så där blir det ju ett avstånd - men ska man lämna en "glipa" högst upp så det blir ventilerat också?

Jag är glad amatör med betoning på amatör, så all hjälp och tips tages tacksamt emot! :)

• Rivning av väggpanel i källare visar blottade lecablock och träreglar mot betongvägg med synlig källarluktsskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att lukten härrör från fukt. Troligen måste du åtgärda grundorsaken till detta.... hur är dräneringen?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Knut57 Knut57 skrev:
Antar att lukten härrör från fukt. Troligen måste du åtgärda grundorsaken till detta.... hur är dräneringen?
Hej!

Glömde nämna den "lilla" detaljen. Dränering är INTE gjord. Dränering kommer att ske i vår. Vi har lite krokar ute i nuläget för kommande dränering. :)

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
N Nifa skrev:
Hej!

Glömde nämna den "lilla" detaljen. Dränering är INTE gjord. Dränering kommer att ske i vår. Vi har lite krokar ute i nuläget för kommande dränering. :)
Använd "isolerande dränering" för att flytta ut kondenspunkten så långt det är möjligt...

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.