Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gillestuga i källare från 70 facelift eller renovering

1. Sjöben
    Medlem · 15 inlägg

Sjöben

Medlem
    Hej

jag har som många andra i forumet gillestuga i källaren som efter 50år behöver en renovering. Jag har varit ganska försiktig med rivningen mest för att undersöka skicket och konstruktionen.

Som förväntat är det träreglar dikt på väggarna av lecablock, isolerat från golv till tak klätt med gips.
    Golvet är uppreglat med träreglar och isolerat det med klätt med furuplank.
    Till min stora förvåning finns ingen antydan till fukt varken synlig eller kännbar lukt, det luktar gammalt bara damm typ.

Därför har jag börjat funderat på en ”facelift” i stället förutsatt då att hela rummet ser ut som där jag undersökt.

Då tänkte jag behålla regelverk isolering och bara byta vägg och golvbeklädnad. OSB och gips på vägg, golvspån och ev. golvgips på golv med parkett. Med motiveringen varför ändra nåt som verkar funka (även om det är fel)
    Min fråga är egentligen om de nya ytskiktet uppenbart påverkar funktionen på ett negativt sätt så jag ändå blir tvungen att regla om allt med stålreglar etc. Som jag planerat från början.

2. Sjöben
    Medlem · 15 inlägg

Sjöben

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    74EFF7A0-6BF0-4D6E-B7BC-F8E0BE13DE6F.jpeg
    Så här ser det ut där jag öppnat. I det här hörnet har regnvatten runnit ner i ”stenkista” utanför väggen. Jag antar i stenkista för stupröret slutade 10cm ner i marken där det bara är singel, nu leder jag bort vattnet några meter bort från väggen istället. min bedömning var att det borde vara sämst där om dräneringen gjord 2002 skulle vara dålig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.