Hej!
Vi har en gillestuga i vår souterrängvilla varav två av väggarna är ytterväggar. Ena väggen ligger helt ovanför mark pga (souterräng) och den andra ligger i stort sätt helt under mark. Förra ägaren har tapetserat på väggarna och vad jag förmodar målat med vanlig plastfärg. Det var ganska lätt att riva ner detta från väggarna och de har suttit där i många många år. Nu är det så att jag funderade på att måla de putsade väggarna direkt med silikatfärg för att inte spärra in fukten. Men de pustade väggarna har en hel för småsprickor som skulle synas genom färgen eftersom att silikatfärg är ganska så ”rinnig”. Så min fråga är, tror ni att det funkar att tapetsera väggarna med målarfilt som är gjord av glasfiber vilket inte är ett organiskt material och sedan måla med silikatfärg direkt på. För glasfiber borde ju andas kan man tycka? Eller har jag fel där? Vi har inte märkt någon form av tendens till direkt fukt. Dessutom sitter där en stor öppen spis som vi tänkt sätta in en keddy kamin i så att den lär ju torka ut källaren en hel den också.
Vill ju helst slippa putsa om alla väggar igen..
Bifogar bild för översyn.
Tacksam för svar.
Vänliga Hälsningar, Awwe

• 91FC0A44-072F-4037-8D5D-3F651FDEF81D.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gillestuga med osläcktad putsade väggar, taklampor, möbler och öppen spis i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, ingen målarfilt innan silikat.

Stefan N Stefan N skrev:
Nej, ingen målarfilt innan silikat.
För att? Förklara gärna din åsikt och tankar kring att inte sätta målarfilt. Min tanke var att enbart göra det för att slippa putsa om väggarna helt och hållet då jag saknar kunskap för det, aldrig tidigare gjort det nämligen. Målarfilten täcker nämligen vissa ojämnheter som små små små sprickor som skulle synas om jag målar med silikatfärg direkt på putsen. Den stora frågan är ju om det släpper genom fukt. Annars är de ju också meningslöst att måla med silikatfärg på om det nu inte skulle släppa genom..
Mvh

Silikat ska binda sig med putsen, det går inte ha nåt emellan.

Hur ska du fästa målarfilten?
Vävlim/våtrumslim blir väl ungefär samma sak som plastfärg.

D danne_08 skrev:
Hur ska du fästa målarfilten?
Vävlim/våtrumslim blir väl ungefär samma sak som plastfärg.
Med tanke på att vävlim har en funktion som vatten och socker, så spärrar inte de för fukt. I vävlim befinner sig bindemedel som Pvac. Vilket inte binder fukten i väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.