Giftigt röda prickar på stammen

597 läst  8 svar

1. K
    Medlem Nivå 6
    Satte en avenbokshäck vid sommarhuset för ett år sedan ungefär. Uppväxta plantor 180 cm höga. Lerig jord. Rekommenderad bevattning.

Under sommaren hade de svårt att ta sig, många av plantorna såg vissna ut. Nu ser det ut som att nästan samtliga plantor har börjat sätta sig och få lite knoppar.

Men på en av plantornas stammar ser det ut som på bilden. Vad är detta, och vad gör man åt saken? Läste lite om rödvårtor men tycker detta ser annorlunda ut.

Kan det sprida sig? Bör man gräva upp och kasta plantan? Tips och erfarenheter mottages tacksamt.

Tack på förhand!

2. A
    Medlem · Nivå 14
    • Laddar…
  3. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Förra sommaren var extrem - 70% av mina nyplanterade bokplantor dog trots att jag vattnade dem (i smyg - bevattningsförbud). Jag kan inte heller bedöma vad dina röda prickar är trots Abies k's länk (kanske någon senare i tråden vet) men är det bara en enstaka planta som fått detta skulle jag ta bort just den med en gång. Att inte alla plantor tänder nu behöver inte vara oroande efterson förra året var så besvärligt. I övrigt har mina avenbok klarat torkan mycket bra utan extra bevattning - men de står inte i lerjord. En tröst för dig är att avenboken är mycket tåligare än boken.

4. K
    Medlem Nivå 6

Tack för svar! Hittade samma prickar på tre andra stammar också. Har grävt upp dom och slängt nu. Får hoppas att resten av häcken klarar sig!

5. H
    Bannad · Nivå 9
    Inte slänga bara bränna så det går upp i rök och inte angriper något annat

6. K
    Medlem Nivå 6
    Precis, slängt dem i brännhögen men får nog ligga till nästa helg.

• Laddar…
  7. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Vågar inte svära på det, men jag tror att de där bara går på skadade eller döda grenar. Troligtvis var de angripna plantorna döda eller i dåligt skick pga förra sommarens torka.

Lerjord är annars det bästa när det är torrt iom att det håller fukten. Men om det torkar ut fullständigt så är det svårt att vattna upp...

8. K
    Medlem Nivå 6
    Stämmer bra Oldboy, plantorna var döda och torra som fnöske. Vattnade som besatt i somras trots förbudet men man får kanske räkna med visst spill när man köper färdig häck. Hoppas resterande tar sig till våren.

Nån som vet när man kan sätta dit nya plantor? Huset ligger i Skåne, lerjord som sagt, och går fint och mjukt (ja relativt iallafall) att gräva.

9. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    I princip går det bra när som helst här i Skåne. Bara det går att gräva. Ingen tjäle nu.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: