Det blev svart i vedboden efter att ljusbrytaren varit svårstartad någon tid, jag har fått knäppa på och av några gånger innan ljuset kom - men nu är det helsvart. Kan jag reparera själv eller är det ny enhet som gäller? Knepigt att navigera med bara pannlampa... tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och du har uteslutit ljuskällan som orsak till problemet?
Redigerat:
Det finns ju att köpa typ överallt.H hogdalen skrev:
Bauhaus, Jula, Biltema, osv.
För att slippa "skarva" fas till uttagen på plint i brytaren vore det kanske enklast att sätta en kopplingsdosa där du har brytaren idag, och en brytare bredvid/över/under.
Jaha? Tänkte att detta var någon speciell brytare för våtrum eller något (har en likadan i tvättrummet) - men Jula eller dylikt alltså för en ny dito. Vid en ny kontroll och byte av glödlampa i taket händer heller inget men då jag för ordningens skull även prövar uttagen under brytaren med en elborrmaskin får jag ingen ström i dem heller. Så kan "vipparen" bryta strömmen även till uttagen? Kan inte minnas att det var så tidigare. Kopplingsdosa? Ja, kanske det men där börjar vi nog nå gränsen för min kunskap vad gäller elinstallation. Jag får gå igenom proppskåpet en gång till, kanske missade jag något där...
Om inte uttaget heller fungerar så ligger felet tidigare i kedjan. Med största sannolikhet en säkring som har gått.
https://www.byggmax.se/stromstallare-aqua-stark-skruvanslutning-schneider-electric-p68736204
Den är lite extra tålig för att kunna sitta i fuktigare miljöer. Finns en massa modeller att välja på om du söker på strömbrytare med ip44H hogdalen skrev:
https://www.byggmax.se/stromstallare-aqua-stark-skruvanslutning-schneider-electric-p68736204
Ja, kolla säkringarna, inklusive inne i huset eller varifrån nu vedboden matas, men annars är det nog lämpligast att ringa en elektriker om man känner att man inte har någon koll.H hogdalen skrev:
Säkringsskåpet genomkollat och utbytta säkringar - ingen effekt. Liite koll har jag ju, vad som störde var denna våtrumsmarkering som jag inte var bekant med. Och allting som liknar ormbo med sladdar undviker jag, liksom att ringa in en elektriker hit till obygden i Norrlands inland - bara för resan med firmabilen debiteras ett fyrsiffrigt belopp och det blir svettigt för oss glesbygdspensionärer med den debiteringen redan innan felsökningen kommit igång - och så vidare... Jag får införskaffa en ny brytare (trettio mil till Biltema/Jula t.o.r) när tillfälle ges. Men tack för tips så länge, jag återkommer med uppdatering när ny brytare är på plats.
Om uttagen brukat fungera oavsett i vilket läge brytaren står, då är sannolikt inte brytaren problemet.H hogdalen skrev:Säkringsskåpet genomkollat och utbytta säkringar - ingen effekt. Liite koll har jag ju, vad som störde var denna våtrumsmarkering som jag inte var bekant med. Och allting som liknar ormbo med sladdar undviker jag, liksom att ringa in en elektriker hit till obygden i Norrlands inland - bara för resan med firmabilen debiteras ett fyrsiffrigt belopp och det blir svettigt för oss glesbygdspensionärer med den debiteringen redan innan felsökningen kommit igång - och så vidare... Jag får införskaffa en ny brytare (trettio mil till Biltema/Jula t.o.r) när tillfälle ges. Men tack för tips så länge, jag återkommer med uppdatering när ny brytare är på plats.
Om du känner dig trygg med att öppna brytaren, ta ett/flera kort som visar hur brytaren är inkopplad och ledarna går vidare till uttagen kan du få svar på frågan om uttagen borde fungera även om brytaren är trasig.
Med tanke på hur du verkar bo vore det kanske smidigast att beställa lämplig brytare för leverans till brevlådan. Kan vara värt en 50-lapp för frakten.
Byt allt när du ändå byter. Bäst före datumet har gått ut på de där grejerna och den typen av uttag saknar petskydd vill jag minnas.
Köp kvalitetsgrejer från Elko eller Schneider. Undvik det billigaste (Jula anslut t ex)
Trappbrytare ip44 och vägguttag dubbelt ip44.
Köp kvalitetsgrejer från Elko eller Schneider. Undvik det billigaste (Jula anslut t ex)
Trappbrytare ip44 och vägguttag dubbelt ip44.
Klicka här för att svara