Byggahus.se

Geringssåg välja Bosch eller Metabo?

1. Stefan H
    Medlem Nivå 2
    Har spanat på geringssågar och sågbord för totalt ca 6000-8000 kr.

Ändamålet kommer vara varierat, spaljéer, förråd, även mindre saker som bänk med låda osv. Målet är att sågen ska hålla en längre tid, iaf 15-20 år utan överdrivet slitage.

Står och väljer mellan
    Bosch GCM 8 SJL Professional med bord GTA 3800
    och
    Metabo KGSV 72 XACT SYM med nåt bord motsvarande GTA 3800.

Får Bosh-kittet för runt 6000 kr medan kittet med Metabo landar runt 8000 kr.

Är sågarna jämförbara? Nån som har erfarenhet av Metabon (verkar lite unik konstruktion)? Nån annan modell som är bättre/mer prisvärd?

Bosch
    https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gcm-8-sjl-0601B19100
    Metabo
    https://www.metabo.com/com/en/tools/sawing/mitre-saws/kgsv-72-xact-sym-612216000-mitre-saw.html

Tackar för input! (y)

2. Zolt
    Byggnadsvårdare · Nivå 7
    • Laddar…
  3. Stefan H
    Medlem Nivå 2
    Ja rätt bra erbjudande. Lite inne på den också, men tänker samtidigt att om man nu ska ha den här sågen länge så kanske värt att safta i lite extra?

• Laddar…
  4. Zolt
    Byggnadsvårdare · Nivå 7
    Så är det, men för en husägare som fixar hemma tror jag den är super, ska själv köpa denna nu snart (y)

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 7
    Det är billigare att köpa sågen och bordet löst på bauhaus.

• Laddar…
  6. C
    Nybyggare · Nivå 7
    Jag har metabon med bord.
    + justermöjligheterna. Lätt att ändra ger och vinkel. Bra fasta lägen som är ”rätt” vinkel.
    + kan stå mot vägg då glidstängerns är framåt
    +du kan ha sågen på bordet och ställa bort på högkant (dvs fälla ihop och rulla bort med bordet på)
    - Glidstängerna är framåt så du kan inte kapa i reglar på högkant
    - symmetriläget är mest användbart på korta bitar. Har man längre så måste man ta bort sågen från bordet och köra alternativ stöd för reglarna (sym läget gör kunnat reglarna går mer ut mot dig / rakt fram)
    - lite klen. Du får ta en 45x145 tryckt blöt regel i två skär (du märker att sågen varvar ner om du går för hårt)

skulle nog köpa samma igen om jag behövde. Sym läget var guld värt bör jag satte golvlisterna vårt förra hus med mycket nästan 90gr hörn

• Laddar…
  7. Stefan H
    Medlem Nivå 2
    Bra info. Men om Metabon är lite klen ibland så är väl Boschen ännu klenare? 1600w mot 1800w. Men kanske finns andra faktorer som varvtal och klingan osv.

8. Stefan H
    Medlem Nivå 2
    Vilket bord har du förresten?

9. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Jag är väldigt nöjd med min GCM 8 SJL, snickrar hemma i villan och i torpet sedan några år.

• Laddar…
  10. G
    Medlem Nivå 7
    Slog till på en GCM8SJL+GTA3800 i påskas och den har varit en dröm under vårens garagebygge! Går inte att jämföra med tidigare ”no-name” såg från lågprisvaruhuset, ångrar att jag inte bytt upp mig tidigare.

• Laddar…
  11. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag är fundersam till hur den där Metabon fungerar med bord/bänk. Jag tror att den blir rätt svårjobbad och tar mycket plats om man betraktar hur anhållet fungerar. Hur gör man om man vill lägga ett gerat snitt mitt på ett ämne? Det är säkert bra när man sågar lister, men förlorar i mångsidighet.

Jag är inte överdrivet imponerad av byggkvaliteten i Boschs nyare modeller. Kolla min test av GCM 8 SDE här i forumet.

För den summa du är beredd att lägga får man en Festool Kapex 60. Jag har inte sett den i verkligheten, men jag skulle titta på den om jag var i din situation med din budget.

Kul att du vill ha något som ska hålla länge! Många tittar mest på pris, isf att betrakta kostnad utslaget på verktygets livslängd.

• Laddar…
  12. C
    Nybyggare · Nivå 7
    merabo KSU251

• Laddar…
  13. C
    Nybyggare · Nivå 7
    den har vanlig kap/ger funktion. Så mer mångsidig många andra sågar.
    Du har dubbelsidig ger, dubbelsidig tilt (47gr) och sedan symmetri funktionen. så göra ett snett snitt mitt på en regel är inga problem.

14. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    OK, nu kollade jag videon. Du har rätt, den verkar mångsidig. Jag misstog mig. Är byggkvaliteten och precisionen god?

15. C
    Nybyggare · Nivå 7
    ja för de pengarna är den byggd bra.
    Du kan våldföra dig på den och trycka snitt ur vinkel, men låter du sågen jobba igenom materialet så är den precis.