Byggahus.se
Hej!

Jag bor i en nyrenoverad lägenhet, men där de satt in en väldigt tråkig kåpa över spisen. Kåpan ser i princip likadan ut som den som satt över min spis i min förra lgh som var hyres och orenoverad sen 60-talet, så hade velat byta ut den till något fräsigare.

Det är centralventilation (tror jag det hette) i huset så man kan tydligen inte byta ut den till vilken fläkt som helst. Men har förstått att det ska gå bra med en kolfilterfläkt.

Jag undrar över för och nackdelar med kolfilterfläkt?

Undrar även om den ger ut värme (då brf jag bor i snålar in på det så det hade setts som en fördel :) )

Tack på förhand alla kunniga!

Den värme en köksfläkt avger är väldigt liten.
Däremot stannar ju den uppvärmda inomhusluften kvar med en kolfilterfläkt, och det är där besparingen ligger.

tottoiz tottoiz skrev:
Hej!

Jag bor i en nyrenoverad lägenhet, men där de satt in en väldigt tråkig kåpa över spisen. Kåpan ser i princip likadan ut som den som satt över min spis i min förra lgh som var hyres och orenoverad sen 60-talet, så hade velat byta ut den till något fräsigare.

Det är centralventilation (tror jag det hette) i huset så man kan tydligen inte byta ut den till vilken fläkt som helst. Men har förstått att det ska gå bra med en kolfilterfläkt.

Jag undrar över för och nackdelar med kolfilterfläkt?

Undrar även om den ger ut värme (då brf jag bor i snålar in på det så det hade setts som en fördel :) )

Tack på förhand alla kunniga!
Nackdelen är ju att fukten i matoset inte ventileras ut utan Att återförs till lägenheten, men om du har ett bra utsug i din centrslventilstion kan det gå ändå.
Beroende på typ av centralventilation kan ingrepp av ventilationsfirma behövas, kolla med hyresvärden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.