Hej

Ska bygga ett rejält garage, och har läst lite om det här med markförhållande.
Har sett att man kan göra en geoteknisk undersökning, så man vet vad man har framför sig innan man börjar. Men det kostar lite. Eller så kör man på direkt, läste nånstans att någon grävare fått gräva betydlig djupare än väntat innan han hittade fast mark god nog att bygga på, vilket sedan krävde mer utfyllnadsmassor.

Så min undrar är då, hur vet man om marken är fast nog, tydligen vet/märker grävmaskinister detta när dom gräver. Men vad är avgörande, var går gränsen?

Inga kommentarer alls?

Hitta en firma du kan lita på och börja gräva säger jag. Det är så klart inte lätt men att göra undersökningar som endast kostaterar vad läget är för att du sedan kommer fortsätta ändå kanske inte är helt nödvändigt alla gånger.

Varför vill du veta förhållandena i förväg? Vill du bestämma fast pris med någon firma som ska göra jobbet?
Tänker du låta bli att bygga om det visar sig vara berg i vägen?
Tänker du låta bli om det visar sig att det behövs grävas betydligt djupare?

Hejsan

Nja, min fråga gällde inte om huruvida jag ska göra en geoteknisk undersökning eller inte. Utan om hur man märker/vet om marken är fast nog. Vill man veta i förväg gör man en geoteknisk undersökning. Men struntar man i den så har jag förstått att det finns grävmaskinister som kan avgöra saken under tiden dom gräver. Jag förmodar att dom inte har några särskilda geoverktyg för att "märka" detta, så då borde det gå att kvantifiera på något vis.

Min fråga är helt enkelt, hur avgör grävmaskinisten om det är bra nog, vad går han på?

Eftersom jag själv har grävt lite i området innan känner jag till lite om förhållandena och kan på så vis kanske skaffa mig en uppfattning om risken.

Det är bra att veta så mycket som möjligt innan man sätter igång, så man inte får en massa dyra överraskningar på vägen. Pålning lär knappast vara gratis ;)

harry73
Nu är jag inte grävmaskinist, men jag misstänker att han ser vilken jordart du har. Är det lera, silt eller törv är det läge att gräva djupare. Är det grovkornig sand eller morän är ok.
En enkel geoteknisk undersökning behöver inte kosta mer än 5000 kr, och då kontrollerar man vilka jordarter du har, hur bra packat det är (indikativt) och var grundvattenvivån ligger.

Stor risk för en viss inblandnig av lerjord här är jag rädd. Får nog ta och undersöka saken lite närmare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.