Hej,

Jag är på sluttampen av ett 40m långt murbygge som jag gjort etappvis under året som gått. Jag har den sista 4m(!!!!!) sträckan kvar att göra. Den kommer bara bli 40-60cm hög.

Hittills har jag lagt det första skiftet i stenmjöl och svurit varje gång stenen inte hamnat bra. Benders har en grundbalk på 1m styck som hade gjort det första skiftet väldigt mycket enklare och passar stenarna (benders megastone) bra, men den är dyr. Istället för att lägga grundbalken. Går det att bara lägga en kantsten istället och sen bygga muren på den? Eller finns det något som hindrar det?
Typ denna.
https://www.flisbyab.se/produkter/k...ccrwe6bn0yKfvoVKUpV2XHYVF3mia0YkaAswbEALw_wcB

Eller finna det något annay långt man kan lägga i botten som är tillräckligt stabilt?

Att gjuta en sula vet jag att det hade blivit bra, men då är skillnaden i kostnad mot 4 grundbalkar inte speciellt stor. Dessutom är tidsaspekten en stor del i det just nu!

Bump

Bästa svaret

Inga svar här så jag jagade Benders istället.
Som väntat fick jag först som svar att en tunn kantsten inte var något de rekommenderade (Benders har för övrigt inga så länga kantstenar). Det är för stor risk att den ska spricka.
Accepterade väl att det inte skulle vara någon bra idé, men nöjde mig inte riktigt med svaret. Ville veta mer om varför det skulle vara dåligt om stenen sprack. La fram scenario om välpackad grundläggning till tjälfritt djup, kantsten som ligger helt plant, ett första skift sten och återfyllnad som hårdpackas även den. Vad skulle vara konsekvensen av att kantstenen spricker nu? Den kommer väl ändå inte kunna röra på sig?
Fick detta svaret:
"Det är säkert inga problem, så länge du följer bruksanvisning i övrigt och säkerställer att minst 10% av murens höjd är under mark"

Så jag fick aldrig något svar på vad som kan hända om stenen skulle spricka efter att den blivit täckt av minst ett skift sten och återfyllnad runtomkring.

Men. Jag kommer ändå köra på grundbalken. Med den tunnare stenen kommer jag öndå behöva ett skift extra mursten så kostnadsskillnaden blir ändå minimal!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.