Byggahus.se

Genomträngning av våtskikt

1. G
    Medlem · Stockholm · 96 inlägg

globaljuggler

Medlem
    Jag är mitt uppe i en budgivning på en lägenhet byggd 2011 som är perfekt på många sätt och vis, men det är en sak som bekymrar mig.

Enligt uppgift har ägaren innan den nuvarande borrat och satt upp hyllor i våtzon 1. Se bilder. Jag kunde titta bakom en av täckbrickorna och det ser ut som att silikon har använts. Det går dock inte att undersöka med mindre än att man tar ut skruvarna, tar ner hyllorna, och ja, då försvinner eventuellt silikon. Jag antar att det inte är så populärt att göra på en visning.

Lägenheten i övrigt är perfekt. Jag tänkte ringa mitt försäkringsbolag imorgon, men hur hade ni andra resonerat? Utgått från att det är ok?

2. S0MMER
    Verktygstokig · Stockholm · 348 inlägg

S0MMER

Verktygstokig
    Vet man vad som är bakom kaklet? Är det gips, gips+plyfa eller betong?

3. G

globaljuggler

Medlem
    Det är lite oklart. Så här står det i den tekniska beskrivningen:

"Bjälklag betong HDF-plattor med ytskikt parkett och klinker i badrum och wc
    Bärande stomme: Bärande betongväggar i fasad och innerväggar.
    Lägenhetsskiljande väggar: Betong eller gipsskivor på regelstomme utformade för att upprätthålla ljudisoleringsstandard enligt ljudklass B
    Innerväggar Betongväggar/gipsskivor på regelstomme."

4. Bästa svaret

Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 908 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Risken med ett fuktskador p g a håltagning i vägg är väldigt liten. Vanligen uppstår problemen med fuktskador genom läckage i golvet.

Risken är ännu mindre om det är en betongvägg.

5. G

globaljuggler

Medlem
    Tack! Finns det en poäng i att ta ner allting, trycka i ny silikon och sen upp igen? Eller ska jag bara låta det vara?

6. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 908 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Hyllorna ser ju rostiga ut så att ta bort dem och fylla hålen med silikon är väl en rimlig lösning. Men då får man ju fula silikonade hål på väggen. Kanske går det att hitta någon ersättningshylla att skruva upp i samma hål (med ny silikon)?

7. G

globaljuggler

Medlem
    Tack, men om vi bortser från det estetiska, vinner jag något på att ta ner hyllorna och sätta i nytt silikon och sen upp med samma hyllor igen?

8. H
    Moderator · Stockholm · 43 941 inlägg

hempularen

Moderator
    Nej, om de har använt silikon vid uppsättningen, så får man förutsätta att de gjort det korrekt, då blir det inte bättre av att göras om, men inte sämre heller, om du gör rätt.

9. G

globaljuggler

Medlem
    Stort tack för alla svar. Då hänger jag med i budgivningen ett tag till i alla fall :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.