1 503 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Genomströmningsvärmare i varmvattencirkulation mot legionella?
Hus 275 kvm, tre badrum. Vattenburen golvvärme och varmvattencurkulation går i isolerad kulvert 20 meter från annan byggnad. Har beställt Thermia Atlas 3-12 kW som ersättning för 23 år gammal IVT som behövt en elvarmvattenberedare för att klara legionella säkra vv- temp. Varmvattenberedaren läcker och ska skrotas.
Huset används fr a sommartid men jag bor där ibland långa perioder själv. Varmvattencirkulation finns. Det är nog så att ständig varmvattencirkulation vid så lite förbrukning som det är frågan om innebär slöseri med el, fr a om temp ska vara över 55 grader i VVC för legionellaskydd. Den nya VP kan leverera hög vattentemp men det kostar.
Praktiskt sett skulle jag klara mig med vv temp 40 grader. För att minska risk för legionella skulle man kunna ha en genomströmningsvärmare i VVC kretsen som värmer upp vattet i kretsen till säg 70 grader en viss tid vid lämpliga perioder. Tankat kring detta?
stickspår: företaget Anolytech pushar sin teknik med hypoklorsyra mot legionella. Det är en vedertagen metod och medger lägre temperatur i ledningarna. Tyvärr så gör de enligt besked inte anläggningar för enfamiljshus.
Huset används fr a sommartid men jag bor där ibland långa perioder själv. Varmvattencirkulation finns. Det är nog så att ständig varmvattencirkulation vid så lite förbrukning som det är frågan om innebär slöseri med el, fr a om temp ska vara över 55 grader i VVC för legionellaskydd. Den nya VP kan leverera hög vattentemp men det kostar.
Praktiskt sett skulle jag klara mig med vv temp 40 grader. För att minska risk för legionella skulle man kunna ha en genomströmningsvärmare i VVC kretsen som värmer upp vattet i kretsen till säg 70 grader en viss tid vid lämpliga perioder. Tankat kring detta?
stickspår: företaget Anolytech pushar sin teknik med hypoklorsyra mot legionella. Det är en vedertagen metod och medger lägre temperatur i ledningarna. Tyvärr så gör de enligt besked inte anläggningar för enfamiljshus.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
De flesta värmepumpar kör ju en legionella körning med visst intervall. Kan inte din pump det?
Det är möjligt. Får kolla det. Till saken hör att det sker inblandning av kallvatten i VVC kretsen, förmodligen för stt undvika skållning. Det innebär att blandningsventilen för vattnet som cirkulerar i VVC inte kommer att släppa igenom temptopparna som skyddar vattenreservoaren i VP mot legionella. För att motverka legionella i de långa ledningarna behöver då varmvattnet ligga nära 55 grader. Mitt alternativ vore då att låta VP leverera 40 grader och köra intermittent högtemperatur både i VP och i VVC kretsen.
det är bara under några sommaemånader som det är många i huset. Och då kan man höja temp i VVC till 55 grader. För övrigt är alla blandare termostatblandare.
det är bara under några sommaemånader som det är många i huset. Och då kan man höja temp i VVC till 55 grader. För övrigt är alla blandare termostatblandare.
Klicka här för att svara