844 läst · 7 svar
844 läst
7 svar
Genomgång av besiktning vid husköp
Hej!
Förra gången jag vi köpte hus så vad det viktigt med en genomgång av protokollet av säljarens besiktning via telefon med besiktningsmannen för att den skulle "gälla" fullt ut. Jag minns inte exakt detaljerna.
Denna gången sa mäklaren att det kravet är borttaget, så någon genomgång var inte nödvändig av juridiska skäl.
Stämmer det att det är ändrat?
Jag uppfattade det som att det är något som mäklaren får betala för, så han verkade inte så intresserad av att en telefongenomgång skulle genomföras.
Nu var det inga konstigheter i protokollet, så jag tänker alltså mest på den juridiska biten.
Förra gången jag vi köpte hus så vad det viktigt med en genomgång av protokollet av säljarens besiktning via telefon med besiktningsmannen för att den skulle "gälla" fullt ut. Jag minns inte exakt detaljerna.
Denna gången sa mäklaren att det kravet är borttaget, så någon genomgång var inte nödvändig av juridiska skäl.
Jag uppfattade det som att det är något som mäklaren får betala för, så han verkade inte så intresserad av att en telefongenomgång skulle genomföras.
Nu var det inga konstigheter i protokollet, så jag tänker alltså mest på den juridiska biten.
Jag tror du fått det om bakfoten. Du behöver inte ringa besiktningsmannen. Nu eller någonsin tidigare.
Om du har några frågor om protokollet ring, eller lägg upp ett utdrag här.
Om du har några frågor om protokollet ring, eller lägg upp ett utdrag här.
Administrator
· Skåne
· 8 150 inlägg
Jag vet att man kan köpa in sig i säljarens besiktning. Gjorde du det förra gången, men inte den här kanske?
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 873 inlägg
Ett besiktningsprotokoll från säljaren som läggs till prospekt/köpehandling är ju inget skydd för dig som köpare utan tvärt om är det snarast ett sätt att minska risken att du senare åberopar dolt fel genom att föra fram fackmans observationer som tyder på att du har fördjupad underökningsplikt i olika avseenden.S Sixten76 skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 385 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 385 inlägg
Står det något om genomgång i avtalet för besiktning/dolda fel-försäkring?S Sixten76 skrev:Hej!
Har du gjort någon egen besiktning?S Sixten76 skrev:
Jag vet inte varför de hittade på det upplägget vid din förra affär, men säljarens besiktning saknar större värde för dig.
Visst, står det brister angivna i den har du inte möjlighet att hävda att det rör sig om något dolt fel, men det behövs absolut inte någon muntlig genomgång för det. Tvärt om, det är ju bara det som är skriftligt antecknat som är rimligt att hänvisa till om 9-10 år.
Men, bara för att säljarens besiktningsman inte har sett/angett en brist betyder det inte att den inte gått att upptäcka.
Det är väldigt vanligt att besiktningsmän missar något som senare inte klassas som ett dolt fel.
Det enda riktiga värdet med säljarens besiktning är för säljaren när de tecknar en dolda-fel försäkring.
Men den försäkringen har inget värde för dig, eller i vissa fall ett negativt värde, då du får en “jobbigare motpart” med en full juridisk avdelning som vill skjuta ned alla dina krav.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad ska man tänka på vid slutbesiktning av hus?!
Övrigt husrelaterat -
Dolda brunnar vid besiktning/köp av fastighet
Frågor och svar om byggnation -
Frågor om tak / besiktning vid husköp
Tak & Vind -
Golvbrunnar underkända vid besiktning - hjälp!
Badrum -
Rördragning under diskhon, problem vid slutbesiktning?
Kök