Hej, ska sätta upp en utebelysning till källartrappan, på ytterväggen som består av gammal men hård gjuten betong, putsad med kalkputs.

Visst måste det räcka med att borra så jag precis får in en 16 mm flexslang? Lär ju inte behöva dra ut mer än tre ledare (strömbrytare inomhus, rörelsedetektor på armaturen ute) ?

Inget mer man behöver tänka på? De andra befintliga genomföringarna verkar inte vara gjorda med fall utåt eller så, det borde väl räcka med att täta lite i flexrörets mynning på utsidan, det är ju som sagt putsvägg...Man vill ju iofs inte riskera frost-sprängningar eller nåt.

Tänkte inte ens på detta som någon fråga, tills frugan sa "vaddå, kan man bara borra hål hur som helst?" :)

/A

Fall utåt och täta röret sedan så är du hemma.

Kan behövas fyra ledningar beroende på hur du vill att rörelsevakten ska fungera.

Skippa röret och dra igenom en kabel (EKLK exvis) istället. Då klarar du dej med ett klenare hål.

mycke_nu skrev:
Skippa röret och dra igenom en kabel (EKLK exvis) istället. Då klarar du dej med ett klenare hål.
Är det egentligen godkänt?
Så är det gjort hemma hos mig.
Med avklippta jordledningar alá 50-tal givetvis och 1cm stumpar kvar att skarva i.
Själv hade jag föredragit rör....

Med rör blir det lite enklare att byta kabel men det är godkänt utan rör och kan vara estetiskt mer fördelaktigt

Ok, drar väl ett 16-mm flexrör med aningen fall isåfall.

ampz skrev:
Kan behövas fyra ledningar beroende på hur du vill att rörelsevakten ska fungera.
Hur menar du då? (Är riktig amatör på detta...)

/A

Alko skrev:
Ok, drar väl ett 16-mm flexrör med aningen fall isåfall.

Hur menar du då? (Är riktig amatör på detta...)

/A
Då kanske elektrikern bör göra det...

Vill du kunna tända utan att behöva gå ut och flaxa framför sensorn så kan man exempelvis koppla en strömbrytare parallellt med sensorns utgångsrelä.

Beror på hur du vill att den ska fungera.

ampz skrev:
Då kanske elektrikern bör göra det...

Vill du kunna tända utan att behöva gå ut och flaxa framför sensorn så kan man exempelvis koppla en strömbrytare parallellt med sensorns utgångsrelä.

Beror på hur du vill att den ska fungera.
Tack för svar! Självklart är det elektrikern som installerar, men det är ändå bra att ha lite koll så man förstår vad man beställer! :)

/A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.