Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Genomföring, stuts för Rotdosa?

1. J
    Medlem · 34 inlägg

Joel E

Medlem
    Hej!

Jag ska sätta in en rot dosa och ska dra fyra rör till denna, den jag köpte kom med en öppen genomföring för 16mm rör, en genomföring för 16mm rör med en plugg i som man kan ta bort samt två till antydningar till hål, ett 16 och ett 20. jag skulle vilja köpa extra hullingar till dessa så att flex rören sitter ordentligt fast, alternativt något tips om hur man får flex slangarna att sitta ordentligt fast i dosorna.
    På bilden ovan kan man se de vita hullingarna som säkert greppar ett 16mm flex för, jag vill ha extra sådana eller idéer om hur man säkert fäster slangen.

Tacksam för svar!
    /Joel

2. E
    Medlem · jämtland · 22 419 inlägg

elmont

Medlem
    Varför inte sätta dit en "riktig" dosa med stosar för alla dom rör du behöver?

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 1 923 inlägg
    Precis som @elmont skriver. varför inte använda en riktig dosa om du nu ändå kommer åt att förlägga fyra flexislangar i väggen.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 34 inlägg

Joel E

Medlem
    För att jag inte kommer åt, flexslangarna är ditkrånglade igenom ett hål jag fräst upp för en rot dosa. hade jag kunnat hade jag mer än gärna satt dit en vanlig dosa men just i detta fallet går det inte :(

5. E

elmont

Medlem
    Visst kan du använda en annan dosa, det är bara lite mer jobb. Men gör du dig besväret så blir det ju bra, 4 slangar i en rotdosa blir inte speciellt bra.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · 34 inlägg

Joel E

Medlem
    Ok, det vet jag inte hur det ska gå till bara. Jag har ett hål i väggen där rotdosan passar, just nu sticker det ut 4 st flex slangar därigenom, det går ju inte direkt att lirka igenom en vanlig dosa genom hålet den ska sitta i. Menar du att jag skulle ta upp väggen från andra sidan? Mycket tacksam för all hjälp!

7. E

elmont

Medlem
    Ja öppna upp väggen från den sida som det är lättast. är det en skivvägg sätter du bara tillbaka den bit du plockar/sågar löst efter att du monterar fast dosan och slangarna. Sätt några brädstupampar i skivskarven, lite spackel och en eller några tapetvåder.
    Ps
    Gör inte hålet för litet så blir det lättare att jobba och lagningen efter är ju ungefär den samma oavsett hålstorlek.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · 1 923 inlägg
    Vad ska dosan vara till? Bara kopplingsdosa eller ska du ha uttag eller liknade i? Hålet kan ju även tas upp runt där du redan gjort hålet för rotdosan. Du kanske håller på och renoverar något av rummen i samband med detta?

9. J
    Medlem · 34 inlägg

Joel E

Medlem
    Det ska bara vara en kopplingsdosa, inga uttag eller annat i dosan, endast täcklock, det går slangar till tre uttag i rummet. Nja jag håller inte på att renovera någon annan stans just nu men jag kommer någon gång att renovera rummet på andra sidan väggen där dosan sitter.

10. T
    Medlem · 1 923 inlägg
    Aha förstår. Jag antar att du inte kunde dra flexislangen mellan uttagen. Detta kanske skulle kanske vara något https://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa-rot-2?category_id=1960

11. J
    Medlem · 34 inlägg

Joel E

Medlem
    Ja, kanske skulle kunna göra det om det är en bättre idé.

Så jag kedjekopplar uttagen i stället för att alla matas från en punkt. Vad skulle fördelen med det vara egentligen?

12. K
    Medlem · Västerbotten · 633 inlägg

Knight

Medlem
  13. T
    Medlem · 1 923 inlägg
    Du slipper alla rör i dosan Jag vet ju inte hur det ser ut där du ska dra. Svårt att förstå hur du lyckats dra alla flexslangar till uttag och dosa, borde väl varit massa reglar ivägen. Men enklast nu är ju att sätta dosa där dina rör redan finns. Typ den på bilden eller öppna väggen på någon sida och sätta vanlig dosa.

14. M
    Medlem · 696 inlägg
  15. J
    Medlem · 34 inlägg

Joel E

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.