I det huset som vi just köpt så saknar det ena badrummet från -85 helt ventilation. Det finns inte någon kanal eller någonting. Det kanske var OK för en äldre man, men håller definitivt inte nu när vi flyttar in en barnfamilj.

Hur ventilationen ska göras är också rätt enkelt, i teorin. Enda ytterväggen går mot carporten, och eftersom jag inte vill blåsa ut fuktig, varm luft på bilen så får ventilationskanalen gå upp genom taket i badrummet, genom 15 cm vindsbjälklag och upp på kallvinden, och sedan genom isolerat spirorör ut genom väggen på vinden (som består av eternitplattor) på lagom avstånd från taket, så att vi inte får mögel där. I badrummets tak placeras en Fresh Intellivent, som får gå i fuktstyrt läge + konstant lågfart för att förbättra självdraget i huset och hålla undan för kallras.

Det jag undrar är hur man ska göra själva genomföringen genom badrumstaket för att få den fukttät från badrumssidan, så att det inte sipprar upp varm, fuktig luft på sidan av ventilationskanalen. Och hur får man ventilationskanalen att faktiskt sitta fast i taket?

ventröret måste igenom yttertaket med, och var noga med att isolera det väl. Fixa till en huv på röret med, därute på taket. Att släppa den mängd fuktig luft från ett badrum ut på vinden, är att tigga om problem
Det finns allt att få till spirorören, en stuts med krage är vad du börjar med på takets insida, se också till att du har öppning nedtill vid dörr tröskel, så rummet blir genomluftat

Redigerat:
Jag kanske förklarade mig otydligt. Luften från badrummet ska givetvis inte ut på vinden, utan upp genom badrumstaket och sedan vidare ut i det fria genom ytterväggen på kallvinden. Jag vill inte göra någon takgenomföring med huv eftersom yttertaket består av stora eternitskivor på masonit (ingen papp) och det kan vara besvärligt att få en sådan genomföring tät.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.