Byggahus.se

Genomföring av stuprör i kanalplast.

1. I
    Medlem · Uppsala · 9 inlägg

irylen

Medlem
    Jag har ett gammalt korrigerat plasttak som jag helt enkelt tagit hål i för stuprör. Det har funkat i många år. Men nu tänkte jag bbyta till kanalplast och då är det ju lite annorlunda om jag ska göra hål i det. Tätning runt blir väl svårt. Har funderat på att låta rännan tömmas på taket, men det blir nog för stor mängd vatten för att en ränna på altanen ska klara av det. Bilden visar hur det ser ut idag. [​IMG] https://photos.app.goo.gl/uhwyzwX7LXEm3pNz6

2. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 198 inlägg

ricebridge

Husägare
    Varför är det svårare?

3. I

irylen

Medlem
    Eftersom att man måste ha tätt in i själva strukturen i plasten. Man får annars en massa skit som kommer att bli fult i taket och inte går att få bort. Så det blir någon form av tätning som jag är ute efter att hitta på.

4. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Förvisso, du har en poäng. Skulle det vara görbart att först täta hålets sidor invändigt med t ex silikon, och därefter sätta i röret och täta runt det?

5. I

irylen

Medlem
    Just det. Det är precis det som jag skulle vilja ha tips om hur man gör det enklast.

6. ricebridge

ricebridge

Husägare
  7. I

irylen

Medlem
    Det gäller bara att hitta en som är i rätt dimension. Sen måste man nog i alla fall täta runt hålet så inte insekter och annat kommer in.

8. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Ja, precis. Du lägger t ex silikon under ”hatten”, mellan den fyrkantiga delen och taket, och riktar den runda rördelen ner genom hålet.
    Exakt rätt dimension behöver det kanske inte vara. Det går att täta snyggt runt en hyfsad glipa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.