Byggahus.se
Hej !

Pellets brännare Janfire flex-a och Varga pellets.

Systemet har gått utan detta problem i flera år. Sedan Augusti började regelbundna gengas-explosioner var och varannan vecka, något tilltagande kanske.

Automatsäkringen till styrenheten löser ibland, det har den inte gjort tidigare år, men jag kan inte knyta något direkt samband mellan säkring och gengas-explosionerna.

Nu är skorstenen sotat och likaså pannan, Jag har också bytt 230V konding till fläktmotorn i styrenheten (vilken annars kan ge upphov till intermittenta fel i fläkten). Inget annat är ändrat i ventilation. Fläkten låter bra som den brukar när brännaren startar upp, även vid förbränning låter fläkten bra. Jag har kört Varga-pellets tidagare, känner inte igen detta stora problem som inte försvinner.

Jag måste göra något radikalt, hela pann/tvätt -rummet blir igensotat. Nu kör jag på el-patronerna. Är det något mer man kan göra/prova eller ska jag byta hela brännaren och låta en installatör driftsätta ?

Alternativt finns det någon vettig bra i Stockholm (södra) som kan janfire ?

Tack Lennart

S
Gengasknallar kan bero på flera orsaker, t.ex. felaktigt drag och felaktig startdos.
Sedan skadar det inte att kontrollera förbränningen efter en ny leverans pellets.
Man kan själv med enkla medel lära sig brännaren och hur man justerar in den själv utan instrument och dyra tekniker.
På Pellets.info finns mängder med tips för allt man kan råka ut för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.