Byggahus.se

Gemensamt avlopp - är det egentligen inte rätt kass?

1. D
    Medlem Nivå 13
    I min kommun verkar det i princip vara ett krav på gemensamt avlopp vid nybyggnation av hus när det är flera hus som ska byggas i närheten av varandra.
    Min, visserligen anekdotiska, uppfattning är att det ofta leder till problem och irritation mellan grannar.

Det blir olika uppfattningar i hur kostnader ska fördelas. Ska det delas per fastighet? Hus 1 har bara två boende medan hus 2 är fem personer. Hus 3 har en uthyrningslägenhet. Här blir det olika uppfattning i hur det ska fördelas.

Finns ingen förening skapad kan det bli problem om det måste renoveras eller något måste åtgärdas.

Ett av husen häller ut stekfett i vasken vilket sätter igen avloppet. Hus 4 som håller på med fett-tratt vill då inte betala.

Likadant när man delar brunn. Ett av husen har vegetation som i Amazonas och låter vattenspridaren gå på hela tiden.

Många exempel på sånt som kan ge konflikter och problem mellan grannar. Visserligen sparar man kanske en slant i början men är det värt det?

Håller ni med om min teori eller har jag fel? Varför ska kommuner tvinga på husägare saker som kan orsaka osämja mellan grannar?

• Laddar…
  2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Jag håller med. Vi vet ju hur illa det ofta fungerar med vägföreningar.

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Det beror väl även på hur stora tomter det är. Det finns vissa minimiavstånd mellan hus, brunn och avlopp. Sedan finns det platser som av andra orsaker är olämpliga att ha brunn eller avlopp på. Så det kan ibland vara nödvändigt för flera fastigheter att dela avlopp. Och det kan andra gånger ge en tekniskt bättre lösning. Har man sedan problem med griniga människor som inte kan dela på ett avlopp utan att börja bråka så är det beklagligt. Men det må vara upp till diskussion om det då är människorna eller avloppet det är fel på.

4. J
    Medlem · Nivå 15
    Det är då ett enskilt avlopp för alla och reningsverk som kommunen vill ha och inte kommunalt då

5. D
    Medlem Nivå 13
    Ja, människor är ju i grunden inte benägna att hamna i konflikt med varandra. Särskilt grannar

6. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jag håller med.
    Du har rätt.
    Kommuner är ondska.