Hej!

Jag håller på att renovera mitt badrum och har köpt en wc-fixtur från Geberit med fabriksmonterad tätningsmaschett.
Den heter Geberit Duofix Sigma.

https://www.vvsochbad.se/geberit-du...MI6byKyqmIhQMVvRiiAx2xLQlbEAQYBCABEgIph_D_BwE

Allt är monterat allt efter instruktionerna och har tittat på diverse montagevideos.
Nu är det är gipsat och klart och dags för att börja med tätskiktet i badrummet.

Nu till problemet.
När jag viker ut tätskiktet i fixturen är det i princip omöjligt att få det att sitta bra utan att vecka sig.
Jag vet inte om det är något fel på mitt exemplar eller om den är som den ska.
Men jag tycker att någonting verkar konstigt. Eller så har jag missat någonting.

Här är några bilder på mitt problem.

En av bilderna är en skärmdump ifrån monteringsvideon.
Där ser det annorlunda ut jämfört med min.

Själva plastbaljan och tätskiktet sitter bakom metallkonstruktionen, vilket gör att jag inte kan vika ut det på ett naturligt sätt.
Jag vill inte klippa i tätskiktet och jag vill heller inte ha veck.

Är det någon som har erfarenhet av att montera en en sån här fixtur?

• Delvis monterad Geberit Duofix-fixtur i badrum med synligt veckat tätskikt och metallkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tätskiktsduk i badrum med veck vid wc-fixtur av märket Geberit Duofix Sigma.
    Skapa konto
  • Delvis inbyggd Geberit Duofix Sigma wc-fixtur med synlig tätningsmaschett och omgivande metallkonstruktion.
    Skapa konto
  • Geberit Duofix Sigma wc-fixtur monterad på gipsvägg med vikt tätningsmaschett som veckar sig.
    Skapa konto
  • Hand justerar tätskikt vid en Geberit Duofix Sigma wc-fixtur under renovering.
    Skapa konto
  • Hand som håller veckat tätskikt vid en Geberit Duofix Sigma wc-fixtur under badrumsrenovering.
    Skapa konto
  • Ett Geberit Duofix Sigma WC-fixtur med synligt tätskikt och plastbalja bakom metallstomme.
    Skapa konto
  • Blå Geberit Duofix wc-fixtur monterad i trästomme, med synlig tätningsmaschett och instruktioner, före tätskiktsinstallation.
    Skapa konto
  • Installerad Geberit Duofix Sigma wc-fixtur i ett gipsat badrum väntar på tätskiktsinstallation.
    Skapa konto
  • Installationsvy av Geberit Duofix Sigma WC-fixtur med veckat tätskikt synligt bakom inbyggd cistern i ett renoverat badrum.
    Skapa konto
Redigerat:
T
Ser inga fel på dina bilder och visst kan det vara lite struligt att få manschetten helt slät men det går när du väl använder limmet. Ett tips är att ta både lim på gipsskivan samt på manschetten så blir det bättre vidhäftning.

Jävulens påhitt dessa toaletter med tätskikt, är bara att försöka dra i tätskiktet så de kommer ut, sen Limma och vänta tills limmet har ett sug i sig lättare att få tätskiktet att bita tag då så de inte släpper ,

Om du skulle få ett litet veck ända inne i hörnan som syns så är det inget jättefara heller då det viktigaste är att du har ett slätt överlapp som blir tätt.
Men som tank77 skriver så ser allt korrekt ut och de är lite kniviga första gången man stöter på dem.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Fortsättning följer.

Jag kontaktade, samtidigt som jag postade inlägget här, Geberit via mail med samma frågeställning.

Idag fick jag ett samtal från en kille som jobbar där. Först trodde han att det var jag som hade gjort fel när jag sågat upp hålet för fixturen men efter att han kollat lite mer noga på bilderna så såg han att det var någonting som inte stämde då jag sågat efter medföljande mall. Han skickade bilderna vidare till en kollega som var mer tekniskt insatt.
Även han konstaterade att någonting är fel.

Nu ska de skicka hit en installatör med en ny fixtur och han hämta den gamla.
Sen får vi se hur den nya passar. Jag hoppas att jag slipper bygga om allt för mycket. Men som det lät på telefon beklagade de sig och sa att jag kommer att bli ersatt för eventuella ändringar.

Jag är mest glad för att jag inte limmade fast tätskiktet och körde på med klinker osv. Spolröret till toaletten sitter nämligen ihop med den svarta behållaren som i det här fallet sitter fel. Risken är att jag hade fått riva allt då porslinet förmodligen inte hade passat med röret.

Vi får se hur det går. Jag hoppas att de håller vad de lovar! :)

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Vilken jävla tur de då , hoppas de står för sitt ord då

Är gipsen och fixturens skiva i liv då den är monterad på fixturen?

R RiKr skrev:
Är gipsen och fixturens skiva i liv då den är monterad på fixturen?
Fixturens skiva sitter i liv med gipsen. Det följde med en mall av cellplast som var 5mm större än skivan. Jag ritade av den och sågade hålet. Sedan sitter det 4st metallstänger på skivan som man skjuter in i fixturen. Allt är invägt med laser. Nu har jag tagit bort den och väntar på den nya.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.