Byggahus.se

Ge mig tips på vad jag borde göra med min trädgård...

1. G
    Medlem Nivå 4
    Mitt hus och tomt är från 60-talet och det känns som att min tomt saknar en genomtänkt plan. Ingångssidan kan jag ändå tycka ger ett mysigt lummigt intryck förutom att infarten och gången fram till dörren måste fixas. Baksidan däremot är det stora bekymret. Framför allt så står granntomtens hus nära tomtgränsen och är rätt högt i vitt mexitegel vilket jag tycker ger känslan av att komma ut på tomten och mötas av en vit vägg. Det huset har boendearean på andra våningen mestadels och bara små fönster på nedervåningen vilket helt enkelt ger mycket vägg. Det stod tidigare några gigantiska träd på tomten åt grannens håll som från början säkert hade som syfte att ge insynsskydd, men de hade blivit så stora att de även gav extremt mycket skugga så vi tog ner dom. Jag har därefter planterat nåt litet träd, en rhododendronbuske och några små schersminbuskar. Jag skickar med en enkel skiss av tomten och så får ni komma med bra tips och idéer.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Trädgård.jpg

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Tja, låter som du behöver en grön "vägg" 2-6m hög mot grannens hus (tomtgräns).
    Dvs stora buskar och små träd. Alt en mkt hög häck (bok, avenbok el tuja).
    Hägg, syren, schersmin, fläder, slånaronia, slån, hagtorn, paradisbuske, ligustersyren, japanska körsbärsträd, hassel, häggmispel m fl.
    Som extra förtätning i träd och buskar kan klätterväxter användas.
    Klematis, kaprifol, klätterhortensia, klätterrosor m fl.

Du skulle kanske kunna göra en relativt smal lund längs gränsen (6-10 m bred)? Kan bli super på våren med en massa tidiga lökväxter på marken. Sedan kommer div blommande träd och buskar.