Det finns ju både elektriska mutterdragare och slagskruvdragare.
I tex Bosch familjen heter dom GDS resp GDR.

Är det i stort samma maskiner som överlappar varandras arbetsområden eller är dom helt låsta till bits resp hylsor???

Saxat ur från en Engelsk handlare:

GDS14.4V-NAKED Bosch Cordless 14.4v Impact Wrench supplied NAKED without batteries or charger fitted with a 1/2" square drive toolholder, top performance high torque and high impact force wrench ensures optimum performance when driving screws into metal and wood , complete with a metal gear housing for maximum precision and long service life, built-in 3-fold adjustable light ensures optimum visibility, even in dark areas
Specification:
.No load speed 2800rpm
.Torque 200Nm
.Impact rate 3200ipm
.Electronic smooth start-up
.Bolt range M6 to M16
.Toolholder 1/2" square drive
.Belt clip & hand strap
.Weight 1.85kgs
.Up to 36 months full industrial warranty

GDR14.4VN Bosch Impact Driver supplied NAKED features a high tightening torque 135Nm and has been developed for typical applications such as fixing and releasing screws in metal scaffolding work due to no kick-back and good one handed use, bolt tightening, drilling with larger auger bits, clamping pipes & fitting anchors into stone and brick
Specification:
.Tightening torque 135Nm
.No load speed 0-2800rpm
.Electric brake
.Rated impact 0-3200bpm
.Aluminium gearbox with rubber protection ring
.Screw/bolt diameter M6-M16
.Standard 1/4" hex tool-holder
.Swivel lighting unit
.Size 157mm x 245mm
.Weight 1.85kgs
.Supplied with up to 36 months full industrial warranty

Jag kan inte svara för bosch, men makita har båda sorterna i sortimentet och där skiljer det mycket lite rent visuellt mellan BTW251 och BTD140, om jag minns rätt är de identiska så när som på verktygsfästet. Jag skulle tro att de är rätt lika invändigt också, men att det klenare sexkantfästet på BTD gjort att de dragit ner max vridmoment, mycket troligt att bosch gjort likadant.

4kants fäste starkare en 6kanstfäste....... låter logiskt.

Borde väl vara enklare att få till mutterknackare av GDR än en skruvdragare av GDS antar jag åxå pga fästena.

Jodå, kör min slagskruvdragare med adapter till 1/2" fyrkantfäste, funkar fint och skickar in 8mm franskskruv i ett hiskeligt tempo, orkade inte dra ut luftslangen till släpvagnen när det var däcksbytesdags så då fick den göra tjänst där med. Adaptrar finns billigt och som det verkar bra hos clas ohlson 30-8076.

Nästan helt off topic, men jag tolkade rubriken som gör det själv Vs gör det rätt. :)

H
Köp en Dewalt DW925 så behöver du ingen mutterknackare, varje fall för arbete i trä.

hokanp skrev:
Köp en Dewalt DW925 så behöver du ingen mutterknackare, varje fall för arbete i trä.
Om det är slagborren DC925 du menar så är det lite off topic då frågan gällde skillnader mellan mutterknackare och slagskruvdragare.

Borrhammare vs slagborr behandlas i andra trådar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.