Byggahus.se
Passar på nu då man får info enligt GDPR att be om av registrering hos de jag i te tycker behöver mina kunduppgifter.

Mäklaren ERA är en av dem, har varit på visning på ett hus de skulle sälja.

Döm om min förvåning då jag får ett långt mail om att min begäran är registrerad, att beroende på hur komplicerat det är kan det ta upp till tre månader. Min begäran kan o kså komma att avslås, och har jag riktig otur kan jag få betala en avgift.

Alltså, jag har varit på en visning. Inte lagt bud, inte köpt något. Bara tittat på ett hus. Första gången jag fått ett sånt här svar har bett att få mina uppgifter raderade på många andra ställen och fått en bekräftelse på att det ska göras bara.

Hur har ni bemötts då ni velat få uppgifter raderade?

Om dröjsmålet står det såhär i artikel 17 (GDPR):
"without undue delay" och där kan väl tre månader diskuteras om det är rimligt eller inte.

Kostnaden är intressant, men huvudpoängen är att du äger dina uppgifter.

Men med en sådan attityd hade jag nog anmält dem till datainspektionen. Om inte annat så fås lite efterlängtad praxis på området :).

• Gilla
Enolf och 11 till
  • Laddar…
Att de ens andas om att de kan vilja ta en avgift för avregistrering är allvarligt. Och jag är rätt övertygad om att de inte har rätt att begära betalt.

Däremot så är det ju så att om de inte tar bort inom "skälig tid" så kan de få betala skadestånd till dig. Har för mig att de kan åka på 4% av sin omsättning för varje missad avregistrering.

Tre månader kan inte vara skälig tid. I andra sammanhang brukar en vecka anses som gränsfall för en administrativ åtgärd.

Kikade i dataskyddsförordningen och dess beaktandesatser som ju är det som vi har att rätta oss efter och där står tydligt vad som gäller, punkt 59;

"Förfaranden bör fastställas som gör det lättare för registrerade att utöva sina rättigheter enligt denna förordning, inklusive mekanismer för att begära och i förekommande fall kostnadsfritt få tillgång till och erhålla rättelse eller radering av personuppgifter samt för att utöva rätten att göra invändningar. Den personuppgiftsansvarige bör också tillhandahålla hjälpmedel för elektroniskt ingivna framställningar, särskilt i fall då personuppgifter behandlas elektroniskt. Personuppgiftsansvariga bör utan onödigt dröjsmål och senast inom en månad vara skyldiga att besvara registrerades önskemål och lämna en motivering, om de inte avser att uppfylla sådana önskemål."

Hela svaret:

Information vid begäran om åtgärd
Du får denna information eftersom du har begärt att vi ska vidta en åtgärd enligt dina rättigheter i Dataskyddsförordningen.

Din begäran håller på att behandlas
Beroende på hur komplicerad din begäran är och hur många andra begäranden vi fått in kan det ta lite olika lång tid innan åtgärden utförs, men normalt sett ska det inte ta mer än en månad. Tar det längre tid – som mest tre månader – kommer vi att meddela dig om orsaken till förseningen inom den första månaden.

I vissa fall kan din begäran komma att avslås. Så är fallet t.ex. om du vägrar att vid behov och på begäran styrka din identitet eller om vi bedömer att det inte finns något stöd för bifall i gällande lag. Om din begäran avslås kommer du att inom en månad från det att begäran inkom meddelas om orsaken till detta. Du har då också en möjlighet att begära rättslig prövning hos Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet för personuppgiftsbehandling inom Sverige.

Huvudregeln är att åtgärden du begärt ska utföras kostnadsfritt, men om din begäran anses vara uppenbart ogrundad eller orimlig kan en rimlig avgift komma att tas ut.

För att kunna kontrollera att framtida begäranden från dig inte är repetitiva kommer vi att spara ditt namn och dina kontaktuppgifter i ett särskilt register i ett år framöver. Detta görs med dataskyddsförordningen som laglig grund.

Dina rättigheter
Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att utan kostnad få ett utdrag av de personuppgifter som vi behandlar om dig samt information om hur vi behandlar dem, under förutsättning att du kan bevisa din identitet.

Du har även rätt att begära rättelse eller komplettering av de personuppgifter som vi behandlar om dig. Under tiden vi kontrollerar om uppgifterna är korrekta kan du begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas, vilket innebär att de endast får lagras av oss tills vidare.

Om du anser att vår behandling av dina personuppgifter är olaglig eller inte sker på ett korrekt sätt har du en rätt att inge ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.

Om du har frågor om vår behandling av dina personuppgifter, hör av dig till ERA Sverige på integritet@erasweden.com .

Med vänliga hälsningar

ERA Sverige
Grev Turegatan 20, 114 46 Stockholm
Växel 08-442 88 80
www.erasweden.com

Och det här är anledningen till att GDPR inte kommer fungera i längden. Dels så är informationen till allmänheten alldeles för dålig, dels så är momenten inte juridiskt prövade så uttryck som ”utan fördröjning” kan just nu mycket väl innebära tre månader och dels så går många föreningar, myndigheter och företag på knäna då de som vi till vardags kallar för rättshaverister nu helt plötsligt ska begära ut vilken information som finns sparad. Något som redan kunde göras under förra förordningen men som nu har fått för mycket fokus då varje enskild individ tror att hen i sig är viktig för verksamheten. Det här kan bara sluta med höjda priser för tjänster och varor då det alltid är vi konsumenter som står för notan.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Stickan56
fia_mstd fia_mstd skrev:
För att kunna kontrollera att framtida begäranden från dig inte är repetitiva kommer vi att spara ditt namn och dina kontaktuppgifter i ett särskilt register i ett år framöver. Detta görs med dataskyddsförordningen som laglig grund.
Uppgifter om dig plockas bort snarast men dina kontaktuppgifter kommer att sparas på ett annat ställe i ett år.:rofl:

Stickan

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Uppgifter om dig plockas bort snarast men dina kontaktuppgifter kommer att sparas på ett annat ställe i ett år.:rofl:

Stickan
Rätt komiskt faktiskt! Det är ju ingen katastrof att en mäklare har mina kontaktuppgifter. Jag tyckte bara det var så smidigt nu när alla hör av sig att få till ett "tack och hej" så är det mindre risk för ovälkomna mail och SMS tänkte jag. Men det här svaret var första av denna dignitet. Uppenbarligen tycker de att jag är väldigt viktig. Ska ta det som en komplimang ;)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
För företaget så är ju den enkla lösningen att plocka bort folk ur registren automatiskt när det aktuella skälet för registrering upphört. har mäklaren lagt in dig i samband med en visning så är det ju inte aktuellt när det objektet är sålt.

MEN företaget ser ett värde i att ha ett stort register över potentiella framtida kunder. Därmed vill de inte ta bort. De vill också vara försiktiga med att lämna ut uppgifter utan ID kontroll, mer för att undvika att en konkurrent begär ut hela kundregistret.

Det är alltså företaget som har ett intresse av att ha dig registrerad, i de flesta fall har jag inget intresse varken av att vara registrerad, eller avregistrerad. Men nu får företaget det att låta som att det är ditt problem att skydda företagets värde i kundregistret.

Efter att ha läst det här så kommer jag definitivt att begära att den mäklarfirman tar bort mig ur sitt register ifall jag skulle få för mig att registrera mig.

Jag har inte avregistrerat mig någonstans, och tänker inte göra det heller, utom när jag läser om sådana här dumheter.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som ett standardssvar som går till alla. Jag tror att formuleringarna är till för de som begär uppenbart orimliga saker, tex att de ska radera faktureringsuppgifter innan fakturan är betald och sånt.

Så, vänta lite och se vad som händer.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Å andra sidan ... för att agera "djävulens advokat" ...

Mäklarfirman har ett legitimt intresse att veta vilka spekulanter man har lyckats ragga ihop. Hur ska man annars veta att bostadssäljaren helt sonika enas med en av spekulanterna att blåsa mäklaren på arvodet genom att spekulanten först ber mäklaren att tömma dataminnet

GDPR är ett skit som inte gör en människa glad imho

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Jag har jobbat en hel del med GDPR via jobbet, men då i form av systemförvaltare, så jag kan inte styrka mina påstående med paragrafer. Men andemeningen i GDPR och som kommunicerats vad som "troligen" kommer gälla är:

1. Företaget kommer ALDRIG att kunna debitera några kostnader för att upperätthålla din rätt att bli glömd
2. 3 månader lär INTE anses som en rimlig tid, möjligen 3 veckor
3. De har ingen laglig grund att spara dig i ett ytterligare register för att kolla att du inte begär det flera gånger. Det är rent trams.
4. Företaget kan ENBART neka dig att bli glömd om de har ett lagstöd för det. Detta åligger dem att bevisa.
ex bokföringslag eller dylikt.
5. Företaget får inte ha dig överhuvudtaget "bara för att". Finns inget lagstöd och du inte aktivt sagt ja måste du raderas.
6. Det finns i GDPR inget som heter "nice to have" anledning till personuppgifter

• Gilla
Bassrunner och 4 till
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Å andra sidan ... för att agera "djävulens advokat" ...

Mäklarfirman har ett legitimt intresse att veta vilka spekulanter man har lyckats ragga ihop. Hur ska man annars veta att bostadssäljaren helt sonika enas med en av spekulanterna att blåsa mäklaren på arvodet genom att spekulanten först ber mäklaren att tömma dataminnet

GDPR är ett skit som inte gör en människa glad imho
Håller med om att GDPR är överdriven i vissa delar (stora) men relevant i andra. Ex rätten att bli glömd och rätten att dina uppgifter inte säljs vidare till 3;e part.

Det svar du fått är ju helt korrekt och följer alla regler, lagar, förordningar och förarbeten som finns. Det är du (TS) som inte förstår svaret och gör en felaktig tolkning av vad de svarat.

Typexempel på varför trådar får fel svar och fel fokus.

• Gilla
Smoothie
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Och det här är anledningen till att GDPR inte kommer fungera i längden. Dels så är informationen till allmänheten alldeles för dålig, dels så är momenten inte juridiskt prövade så uttryck som ”utan fördröjning” kan just nu mycket väl innebära tre månader och dels så går många föreningar, myndigheter och företag på knäna då de som vi till vardags kallar för rättshaverister nu helt plötsligt ska begära ut vilken information som finns sparad. Något som redan kunde göras under förra förordningen men som nu har fått för mycket fokus då varje enskild individ tror att hen i sig är viktig för verksamheten. Det här kan bara sluta med höjda priser för tjänster och varor då det alltid är vi konsumenter som står för notan.
Ja, om vi skall fortsätta hålla företagen under armarna så håller jag med om din analys. I verkligheten är det inte riktigt så som du försöker måla upp. Att sätta en anställd en timme per dag att flagga personers uppgifter för radering som begärt så kommer inte att få företag att gå på knäna. Om så är fallet kanske de företagen inte skulle registrerat personer från början. Under en timme kan jag garantera att du manuellt hinner radera minst 300 personer. Detta blir alltså 1500 personer per vecka, och utan att störa produktionen nämnvärt. Så nej. Ditt antagande är totalt ogrundat.

Frågan är istället; varför är företag så kåta på att behålla uppgifter från personer som bevisligen inte vill förknippas med företaget på något sätt alls?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.