Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gavlar på fönsterbleck - ok?

1. jimkva
    Medlem · Stockholm · 29 inlägg

jimkva

Medlem
    Hej!

Tänkte be om forumets synpunkter på en diskussion jag har med en plåtslagare. Jag håller på och renoverar mitt hus i Skåne och har precis bytt fönster. Beställde fönsterbleck i koppar (med gavlar) hos en lokal plåtslagare. Jag är dock lite fundersam kring hur gavlarna är gjorda. Tycker både de ser slarviga ut och är tveksam till att ”fliken” är vikt inåt. Har tidigare bara sett gavlar gjorda med fliken på baksidan av plåten (så att den inte syns när blecken är monterade). Bifogar bild.

Någon som har tankar kring detta?

2. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 079 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Jag håller med dig om att de vikta flikarna ska vara på utsidan!

3. T
    Medlem · 3 952 inlägg
  4. 1
    Medlem · Stockholm · 4 040 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
  5. jimkva

jimkva

Medlem
    bra poäng - i detta fall syns det (se nedan). Dock - till plåtslagarens försvar - hade jag inte sagt hur blecken skulle monteras.

6. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 674 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Det ska du inte behöva. Beställer du fönsterbleck av en som kallar sig plåtslagare kan du förvänta dig ett fackmässigt jobb utan att behöva säga det. Kollar man t ex i AMA:n så är omviken alltid på baksidan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    C45D7F1D-12FF-4A29-ACE1-639C3DE51D63.png

7. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 1 103 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Precis som Rickard ovan säger.. Man kan lägga vecket både framåt och bakåt, men fortfarande på baksidan, det där måste vara sommarjobbaren som inte förstod instruktioner... :rofl:

8. jimkva

jimkva

Medlem
    Tack alla! Då står jag på mig!

9. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 1 103 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Men det borde gå att knacka upp dom där o göra nya veck

10. I
    Medlem · 292 inlägg
    För att AMA ska gälla måste den åberopas. Samt att det inte står i AMA hur den ska vikas, bara att den ska vikas. Jag håller med om att det ser lite kackigt ut.

Redigerat 12 aug 2022 13:12
  11. Rickard.

Medlem
    Jag vet men jobbet måste ändå utföras fackmässigt, det går inte att förhandla bort. Exakt vad det betyder är lite svårare men att dom här inte följt gängse norm och att det strider mot AMA:s rekommendationer pekar rätt tydligt på att detta inte är det.

12. I
    Medlem · 292 inlägg
    samtidigt står det inget om hur den ska vikas. Och AMA finns i idag 6 gällande utgåvor. Vilken man åberobar är upp till beställaren att bestämma. Det kan man tycka vad man vill om.
    Principiellt så visst det är klart man bör uppfylla AMA men det är inget minimikrav om det inte är åberopat.

13. Rickard.

Medlem
    Har du tillgång till nya bilderna?

I den jag bifogade är det ritat klart och tydligt att viket ska göras på baksidan.

14. I
    Medlem · 292 inlägg
    Jag ser att det är en streckad på linje på en princip för putsade fasader. Texten är gällande. Sen spelar det ingen roll vilken upplaga jag har då den som gäller är den som avtalats. Har inte AMA avtalats kan den ses som jaha så kan man också göra.
    Har man däremot ett nytt fönster så kan det i montageanvisningen stå hur blecket skall monteras och vikas. Då har man triumf på handen för då är det helt plötsligt viktigt.

Redigerat 12 aug 2022 13:32
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.