Byggahus.se

Gåva mellan makar

1. L
    Medlem · 5 inlägg

Leffe2

Medlem
    Om man vill att bägge makarna ska äga fastigheten gemensamt, hur ska man då göra?
    I nuläget står jag som ensam ägare, man av flera skäl skulle vi vilja stå som ägare bägge två. Krävs något skriftligt intyg, och hus ska det isåfall utformas?

2. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

Re: Gåva mellan makar

Jag har för mig att man gör en bodelning inom äktenskapet. Jag skulle rekommendera er att ta kontakt med en jurist.

3. P
    Medlem · 10 inlägg

peali

Medlem

Gåva inom äktenskapet liksom överlåtelse av fast egendom har vissa formkrav:
    Pappersarbetet i sig är inte särskilt omfattande eller svårt om man vet hur det ska göras.

1) Gåvobrev upprättas. Givarens underskrift ska bevittnas av två (ej närstående) personer. Mall för hur ett gåvobrev kan se ut går att hitta på Internet eller köpas i en bokhander.

2) Gåvan skall registreras hos tingsrätt för att vara giltig. Denna ansökan görs lämpligen av givaren.

3) Efter att gåvan har registrerats i tingsrätten kan lagfart sökas för gåvomottagaren.

4. L
    Medlem · 178 inlägg

Leffe

Medlem

Söka lagfart? Det låter dyrt...

5. P
    Medlem · 10 inlägg

peali

Medlem

Den totala kostnaden är, om jag minns rätt:

Expeditionsavgift tingsrätt: 225:-
    Expeditionsavgift lagfart: omkring 800:-

Man behöver alltså inte betala en lagfartskostnad som en procentsats på
    pris/taxvärde vid en ren gåva, så det är inga större pengar vi talar om.

(Om transaktionen däremot görs som ett köp där mottagaren betalar ett visst belopp <85% av taxvärdet så klassas köpet skattemässigt som gåva men en lagfartskostnad på 1,5% av taxvärdet måste betalas.)

6. S
    Medlem · 21 inlägg

Sahlin

Medlem

Om ett köp 85%-99.9% av taxeringsvärdet klassas det som gåva, men lagfartskostnad måste betalas. Däremot om köpet ligger under 85% på tas ingen lagfartsavgift ut (som % på köpeskillingen).

Så har i alla fall jag fått förklarat det för mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.