9 205 läst · 29 svar
9k läst
29 svar
Gåva eller köp! Hur gör vi?!?
Sida 1 av 2
Hej!
Kanske fel grupp men testar ändå🫣😃
Sambon köpte sin familjegård för ett år sen, jag valde att inte skriva in mig på köpet då pg av olika omständigheter med hans släktsida(de va livat)
Men nu har svärfar flyttat ut å vi ska påbörja renovering och allt har lugnat sig.
Men hur gör vi nu? Kan han ge mig halva huset som gåva? Eller ska jag köpa in mig på hälften med ett lån vi kan använda till renovering? Hur gör vi lättast? Någon som vet?🤦🏼♀️🙈
Sambon köpte sin familjegård för ett år sen, jag valde att inte skriva in mig på köpet då pg av olika omständigheter med hans släktsida(de va livat)
Men nu har svärfar flyttat ut å vi ska påbörja renovering och allt har lugnat sig.
Men hur gör vi nu? Kan han ge mig halva huset som gåva? Eller ska jag köpa in mig på hälften med ett lån vi kan använda till renovering? Hur gör vi lättast? Någon som vet?🤦🏼♀️🙈
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 927 inlägg
Gift er! ❤️
Vi upprättade själva ett gåvobrev på 50% av fastigheten.
Skickade in till Lantmäteriet och fick betala expeditionsavgiften typ 900kr.
Klart!
Skickade in till Lantmäteriet och fick betala expeditionsavgiften typ 900kr.
Klart!
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 298 inlägg
Det är väl i och för sig ett bra råd, men det räcker inte för att TS ska bli hälftenägare till gården. Om de gifter sig blir gården giftorättsgods, men det förändrar inte själva ägarförhållandena. Som gifta kan de dock göra bodelning inom äktenskapet och skriva in TS som hälftenägare till gården i fastighetsregistret hos Lantmäteriet. Om det finns lån måste banken godkänna TS som låntagare också. En familjerätts- eller fastighetsjurist kan hjälpa till med pappersarbetet och ge råd kring vad som är bäst att göra!Johan Gunverth skrev:
Ni gör som ni vill om ni gör gåva eller köp, men tänk på att ni också bör skriva samboavtal på detta. Visserligen gjordes köpet i syfte att ni ska bo där tillsammans, så i det avseendet har ni redan lika rätt till gården båda två, om än inte ekonomiskt. Men när man ändrar hit och dit finns det principer som gör att den ens parten av misstag kan finna sig stå som ägare till 75% istället för hälften.
Det är alltså samboavtalet som är nyckeln, inte om det är gåva eller köp. Är tyvärr inte tillräckligt juridiskt kunnig för att tipsa om HUR det ska skrivas, då jag gifte mig just för att slippa allt krångel 😉
Det är alltså samboavtalet som är nyckeln, inte om det är gåva eller köp. Är tyvärr inte tillräckligt juridiskt kunnig för att tipsa om HUR det ska skrivas, då jag gifte mig just för att slippa allt krångel 😉
Handlar ju mycket om NÄR man vill betala vinstskatten.
Nu eller vid senare försäljning.
Nu eller vid senare försäljning.
Jag vill äga så jag kan försäkra de pg av särkullsbarn. Vill inte de ska bli katastrof om något skulle hända mig tex, utan då kunna finnas en försäkring för orubbat bo å ett belopp till min son.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är väl i och för sig ett bra råd, men det räcker inte för att TS ska bli hälftenägare till gården. Om de gifter sig blir gården giftorättsgods, men det förändrar inte själva ägarförhållandena. Som gifta kan de dock göra bodelning inom äktenskapet och skriva in TS som hälftenägare till gården i fastighetsregistret hos Lantmäteriet. Om det finns lån måste banken godkänna TS som låntagare också. En familjerätts- eller fastighetsjurist kan hjälpa till med pappersarbetet och ge råd kring vad som är bäst att göra!
Orubbat bo är ett önsketänkande om sambon också har barn. Men man kan minska/halvera risken genom att TS står som hälftenägare.E Emily Ekvall skrev:

Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 725 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 725 inlägg
Du frågar ju om två helt olika saker.E Emily Ekvall skrev:Hej!
Ge en gåva eller köpa in sig, det kan ju bara ni avgöra hur ni vill ha en privatekonomi.
Anlita någon som hjälper er skriva papper i och med ni har särkullebarn då är det ännu viktigare. Även om man skriver testamente om orubbat bo så har särkullebarn rätt till 50% av det dom skulle haft om dom vill ha ut sin del. Finns bra hjälp att få bla Svenska testamenten.E Emily Ekvall skrev: