Byggahus.se

Gått på visning, oklart kring uppvärmning

1. Björn96
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Med risk för att det är en idiotfråga. Jag är ny som eventuellt blivande husägare och värmepumpar är en total djungel för mig. Jag var på visning här om dagen och tyckte verkligen om huset. En mindre tegelvilla byggd -63. I informationen anges det väldigt kryptiskt att värmen är "vattenburen från en värmepump".

I källaren står en värmepump som ser tämligen modern ut, samt en gammal (olje?)panna. Självfallet skulle man ha ställt frågor till mäklaren, men på visningen när det var fullt med folk överallt tappade jag helt fokus och glömde helt av det. Står pannan kvar för att värma med el? Eller kan en värmepump inbyggd elpatron?

Jag försöker bara förstå hur det fungerar samt säkerställa att det inte är en väldigt dyr uppvärmning. Driftskostnaderna är angivna till 25.000/år. Bifogar bild från annonsen.

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Nivå 16
    VP brukar ha inbyggda elpatroner om bergvärmeuttaget inte räcker till. Så den gamla oljepannan behövs inte mer. För säkerhets skull fråga mäklaren efter VP-märke och modell så vet forumet om det verkligen har inbyggt elpatron. Är oljetanken redan bortplockad? Eller ligger den kvar ute nedgrävd?

3. J
    Medlem · Nivå 13
    Ser ju inte ut som bergvärme men det kanske döljer sig behållare och rör bakom pannan mot väggen? Fanns det någon utedel till en luftvattenvärmepump utanför huset någonstans? Skaffa ny bergvärme handlar om 150 tkr och luftvatten lite drygt 100 tkr.

4. Björn96
    Medlem Nivå 1
    Ja det är just det jag inte begriper, vad "värmekällan" egentligen är. Jag tycker det hade kunnat framgå tydligare av beskrivningen. Jag har ställt frågan till mäklaren man nu är det ju helg.

5. J
    Medlem · Nivå 13
    Nu när jag tittat en stund tycker jag att det ser ut som en lite äldre NIBE bergvärmepump, typ Fighter 1215 eller 1225 som är 10-15 år gammal. I så fall måste det vara rör och behållare för köldbärarvätskan (etanol) till borrhålet bakom värmepumpen och som inte syns på bilden.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · Nivå 13
    • Laddar…
  7. Björn96
    Medlem Nivå 1
    Kikade där, inget registrerat, däremot på huset alldeles intill, men det är väl inte relevant.

8. J
    Medlem · Nivå 13
    Ok, men årtalet som grannen borrade kanske kan ge en liten ledtråd(?) Borrhålen ska vara minst 20 m från grannens men borraren kan också "grada" borrhålet om man startar under 20 m från grannens hål. Finns det någon energideklaration på objektet? Borde framgå där.

9. Björn96
    Medlem Nivå 1
    Ingen energideklaration finns (är inte det att krav numera?). Jag får väl helt enkelt avvakta svar från mäklaren.

10. J
    Medlem · Nivå 13
    Jo energideklaration är ett krav vid försäljning. Saknas det har köparen rätt att göra en energideklaration på säljarens bekostnad men det kan kanske vara lite sent i köpprocessen då. Man kan ju be om kopia av senaste elräkningen så man kan se beräknad årsförbrukning [kWh] i alla fall.

11. Björn96
    Medlem Nivå 1
    Fick svar av mäklaren nu. Det är jordvärme och oljetanken är uppgrävd samtidigt som det gjordes, så det låter ju bra i min mening!?

• Laddar…
  12. R
    Medlem · Nivå 5
    Försök att prata med säljaren.
    Ta reda på när pumpen är installerad även märke och effekt. Det ser som sagt ut som en Nibe pump. Fråga oxå hur lång kollektorslangen är. Har du tur är säljaren väl insatt i sin anläggning.

13. Björn96
    Medlem Nivå 1
    Får hoppas. Huset tillhör ett dödsbo men förhoppningsvis har arvtagarna hyfsad koll.

14. T
    Medlem · Nivå 16
    Fin källare. Stora möjligheter.

15. Björn96
    Medlem Nivå 1
    Lite det jag föll för, utöver läget och huset i sig. 90 kvm källarplan, inklusive ett rejält tilltaget garage. Värt väldigt mycket som bilentusiast med hobbybil.