Hej!
Kanadagäss, olika sorters dykänder och måsar nyttjar vår brygga och strand som kärleksnäste, allmän festplats och offentlig toalett.
Förvisso trevligt med djurliv, men att trampa barfota i en kanadagåsskit är en känsla som vi kan leva utan.
Har någon här tips på lämpligt motmedel som fungerar, innan jag lägger en månadslön på plastugglor, plastormar, ultraljudssändare och metspö-örnar?
Vad har fungerat för er? Elstängsel och taggtråd känns overkill och ger lite väl mycket högsäkerhetsfängelsekänsla över sommarstället.
Stort tack i förväg för alla kloka svar!
Kanadagäss, olika sorters dykänder och måsar nyttjar vår brygga och strand som kärleksnäste, allmän festplats och offentlig toalett.
Förvisso trevligt med djurliv, men att trampa barfota i en kanadagåsskit är en känsla som vi kan leva utan.
Har någon här tips på lämpligt motmedel som fungerar, innan jag lägger en månadslön på plastugglor, plastormar, ultraljudssändare och metspö-örnar?
Vad har fungerat för er? Elstängsel och taggtråd känns overkill och ger lite väl mycket högsäkerhetsfängelsekänsla över sommarstället.
Stort tack i förväg för alla kloka svar!
Vi hörde att de är rädda om sina simfötter så vi satte snöre i strandkanten. Det fungerade men efter något år gick det sönder och fåglarna leker för fullt igen.
Förmodligen något att ta tag i igen, vi har varit nöjda med att gräsklipparroboten finfördelar avföringen så vi inte behöver kratta bort det varje gång.
Förmodligen något att ta tag i igen, vi har varit nöjda med att gräsklipparroboten finfördelar avföringen så vi inte behöver kratta bort det varje gång.
Har haft plastorm, plastuv, RIKTIG orm, skjutit i luften med hagelbössa, skjutit bredvid de med hagelbössa, slängt sten, slängt pinnar, skrikit, bussat hund på de osv. Elstängsel för tjurar SATT DE PÅ helt oberört. Har nog gjort det mesta. De kommer lik förbaskat tillbaka som en jä***a jojo!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi brukar försöka freda vår lilla sandstrand på landet från de värsta bajsinvasionerna och det funkar faktiskt med små träbockar (ca 10 cm höga) som vi ställer i strandlinjen när vi inte är där. De vill ju kunna simma upp på land liksom. Tyvärr så funkar inte den lösningen helt för bryggan men den blir faktiskt mindre populär för gässen om man sätter ett räcke i den vanligaste inflygningsriktningen. Tyvärr ser måsar räcken som extra plus...
Plastugglor och liknande tror jag inte ett smack på. Det ska väl vara något som avger något ljud som är obehagligt för dem men bara vanliga rovfågelsiluetter överlistar de på nån timme.
Plastugglor och liknande tror jag inte ett smack på. Det ska väl vara något som avger något ljud som är obehagligt för dem men bara vanliga rovfågelsiluetter överlistar de på nån timme.
Häng upp några CD-skivor i ett snöre som hänger och dinglar, det funkar på måsar iaf.
(Har du några av Lasse Berghagen så tror jag att det är ett extra plus
)
(Har du några av Lasse Berghagen så tror jag att det är ett extra plus
Tack för alla svar! Hade ju varit bra med en silver bullet som löst allt på en gång, men jag börjar empiriskt med att spänna upp en snubbeltråd i strandkanten. Räcker inte det - försåtsminering kopplade till angeldon med knallkork!
I de flesta (alla?) län är det tillåtet att skjuta kanadagäss pga. sanitär olägenhet. Det är det mest effektiva och långsiktiga lösningen på dessa flygande skithus. Tyvärr verkar denna möjlighet vara tämligen okänd för allmänheten då denna invasiva skadliga gås ökar i antal och får tom badplatser nedstängda pga. sin skit. Så ut och skjut så blir vi alla gladare!
https://www.lansstyrelsen.se/kalmar/djur/jakt-och-vilt/skyddsjakt/skyddsjakt-pa-gass.html
Fiskmås har även den en ganska lång jaktsäsong 11 augusti-28 augusti så har man bekymmer finns god möjlighet att minska det! Dock ingen skyddsjakt pga nerskiten brygga..
https://www.lansstyrelsen.se/kalmar/djur/jakt-och-vilt/skyddsjakt/skyddsjakt-pa-gass.html
Fiskmås har även den en ganska lång jaktsäsong 11 augusti-28 augusti så har man bekymmer finns god möjlighet att minska det! Dock ingen skyddsjakt pga nerskiten brygga..
Klicka här för att svara