Byggahus.se

Gasolbrännare

1. I
    Medlem · Nivå 13
    Var kan man köpa en billig gasolbrännare för att tex använda till mjuklödning?

Jag tror jag har en gasoltub av modell P11.

Ska egentligen inte mjuklöda utan tenna lite avkromade detaljer till en bil för omkromning, men jag antar att användningsområdet är detsamma...

Tack på förhand!

2. I
    Medlem · Nivå 13
    Kom igen nu alla verktygsfetischister ;) Någon måste väl veta var man får tag på en gasolbrännare?!

3. G
    Medlem · Nivå 7
    Biltema har en helt ok fungerande gasolbrännare (17-608) för engångstuber, kostar 149kr och går nog att bygga om till P11-bruk men engångstuber är inte så fasligt dyrt heller, 17-614 är den stora tuben som räcker lite längre och kostar 39.90.

4. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Det finns en hel del på Bauhaus. Jag vet inget om kvaliteten, dock

5. I
    Medlem · Nivå 13
    Ah, tack för tipset om Bauhaus, ska kolla!

Biltema hade jag redan sett, men jag ville ha en till en stor tub.

6. H
    Bannad Nivå 7
    Engångstuber och P11 är väl helt olika saker. Engångstuber innehåller butan som ger lågt tryck och vid låg temperatur inget tryck alls. Riktiga gasoltuber innehåller propan och då är det ett helt annat tryck som skulle få slangen på den billiga engångsbrännaren från överskott att blåsa upp som en ballong.

7. I
    Medlem · Nivå 13
    Jo, jag misstänkte något sådant. Hade inte tänkt försöka använda Biltemas brännare på 'riktiga' tuber.

8. G
    Medlem · Nivå 7
    Det torde inte vara nåt som helst problem med det om du köper en till ändamålet anpassad reduceringsventil.

9. galento
    Medlem · Nivå 9