Byggahus.se

Gasfjäder 12mm?

1. bjornhallberg
    Trädgårdsfixare · Skövde · 208 inlägg

bjornhallberg

Trädgårdsfixare
    Hej,

Råkade på ett ovanligt problem med min såg (i den andra tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-felder-k700s-justersag.294771/) och en reservdel som är svår/dyr att hitta.

Behöver en 12mm gasfjäder med 150mm slaglängd. 50N ca. Och ungefär 350mm längd c/c till fästöglorna.

Tillverkaren köper från tyska HAHN och de vill ha fem veckor på sig att leverera en fjäder till priset av 800 spänn plus moms.

Har kollat runt på nätet och mejlat flera olika tillverkare och agenter men det blir alltid lika dyrt, specialtillverkat och besvärligt. Kan det finnas 12mm fjädrar i någon annan produkt där man kan få tag på dem billigare? I mitt fall hade det varit bättre om den bromsade mer på kompressionen och gärna gick nästan fritt på expansionen så att skyddet lätt går upp men sedan stannar där.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad ska den göra

3. bjornhallberg

bjornhallberg

Trädgårdsfixare
    Detta:

Den ska hålla emot överskyddet på sågen. Nu delvis demonterat. Väger en hel del. Men jag är inte 100 på exakt hur den ursprungliga funktionen har varit. Men någon slags mothåll. Gärna så att den går lätt att expandera men tar emot att komprimera?

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har den funkat tidigare ? ska den ligga mot stycket som ska bearbetas och suga spån , är det hjul i nederkant som rullar , det verkar så när handen trycker den uppåt , har du kollat nät
    hittade en Aratron som hade något med kundanpassning

• Laddar…
  5. ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 971 inlägg

ceson

Medlem
    Vet inte om detta är till någon hjälp men jag var hos Valeryd och fick tillverkat gasfjädrar till min kåpa på släpet. En av fördelarna med detta var att eftersom jag inte visste hur många newton jag behövde så fylldes dom med ett lite lägre värde än uppskattat och efter jag testat och meddelat hur jag tyckte det fungerade så fyllde dom på lite till så det blev perfekt.
    Om jag fattade rätt så går det att fylla på mer men inte att tappa av.
    Dom ligger ju också i Rätt län:)

• Laddar…
  6. bjornhallberg

bjornhallberg

Trädgårdsfixare
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-08-11 14_46_48-Foton.png

Jag var i kontakt med Aratron. De hänvisade till Momentum. Var där och kollade och de kunde ta hem en HAHN-fjäder till typ samma pris som via Felder. 800+moms. Plus fem veckors leverans då.

Alltså klart jag kan såga utan överskyddet. Tills jag löser detta. Men det är nog skönt att ha spånsugen inkopplad där tänker jag om inte annat. Det verkar ju som skyddet ska rulla emot materialet. Eller i vart fall kan rulla. Men jag tänker mig nog att ställa skyddet på en viss höjd?

Kruxet här är att 12mm är precis vad som får plats i skyddet. 15mm är för tight tyvärr. 150mm slaglängd är också lite i längsta laget för många tillverkare. Funderade på att helt enkelt lägga nån bricka emellan för att möjliggöra för en 15mm fjäder. Men fästena i fråga hade rostat fast. Det är om jag sågar av skruven då. Eller bygger om skyddet så det går att låsa på något vis. Men lite hjälp att lyfta det behövs nog ändå. Det väger mer än en vanlig bordssåg bara skyddet :)

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 1 462 inlägg
    Kan det funka med någonting som ska sitta på bagageluckan eller motorhuven på en bil? I så fall kanske du kan kila i på biltema med en tumstock och en våg och börja laborera lite bland hyllorna.

• Laddar…
  8. bjornhallberg

bjornhallberg

Trädgårdsfixare
    Ska kolla manuellt så att säga på Biltema imorrn! Mejlade Valeryd nu! Bra tips!

9. bjornhallberg

bjornhallberg

Trädgårdsfixare
    Valeryd kunde inte hjälpa till utan hänvisade till ÅF (Mekonomen främst). Mekonomen kunde inte heller hjälpa till via epost utan hänvisade till lokal butik där jag då inte varit än.

Biltema hade inget som jag hittade. De flesta fjädrar var för stora, endast ett fåtal omkring rätt längt, men minsta var väl ~300N så jag brydde mig inte att mäta hylsans diameter.

Blev tipsad om möbelindustrin som en ev kund för svagare 12mm fjädrar. Nån som sett nåt där?

10. S
    Medlem · Västernorrland · 6 784 inlägg

Stefan1972

Medlem
    en av mina lev har universalfjädrar. Behöver mer mått isåfall. 12mm vad är det? ytterdiameter på dämparkroppen? Typ av ändar?

11. bjornhallberg

bjornhallberg

Trädgårdsfixare
    Det är en 12mm yttre hylsa. Det är också det som är begränsningen här i och med att det inte får plats nåt tjockare inuti maskinen. Vanliga öglor på slutet. 350 ca på längden, men det kan man ju justera med ett nytt hål. Slaglängden är 150. Också viktigt. Styrkan är ~50N. Denna är 45 men det står 50 i reservdelslistan.

Ev skulle jag kunna göra om maskinen lite och få plats med en 15mm fjäder med samma spec.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170718_140538_small.jpg

Jag har fått in flera förslag av olika ÅF, fjädrar från HAHN, Weforma och Suspa, men det handlar alltid om ~800:- + moms/frakt. Handgjorda i Tyskland med 2-7 veckors leveranstid.

12. S

Stefan1972

Medlem
    Min lev har en fjäder på 50N men den har gängade ändar. Man får skruva dit lämpliga ändar efter behag alltså, den är 336,5mm lång mellan gängorna. Gaffelända med 8mm hål bygger 22mm i var ända så totalet torde bli 380mm ca mellan center på fästhålen. Den är dock 15mm grov. Kostar 350kr inkl två gaffeländar 8mm. Inkl moms plus frakt.
    Gaffelände med 6mm hål om det nu är det bygger bara nån millimeter mindre så skillnaden är försumbar.

• Laddar…
  13. bjornhallberg

bjornhallberg

Trädgårdsfixare
    Tack! Det var iaf bästa förslaget hittills. Tror det var Ahlsells som också kunde ta fram en 15mm motsvarande, tror det var från Lesjöfors, men då var det 477:- + moms/frakt. Plus att jag inte har kundnummer på Ahsells så ...

Jag ska kolla på modifikation och återkomma!

EDIT: Förresten, dubbelkollade du slaglängden på fjädern?

Redigerat 18 aug 2017 09:18
  14. S

Stefan1972

Medlem
    Ja slaglängden är 150mm, finns en med slaglängd 120mm också, den är 277,5mm lång, alltså 322mm mellan hålen om det är ett alternativ måttmässigt

15. Jante
    Medlem · 620 inlägg

Jante

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.