Gas eller elpanna med frånluftsvärmepump ?

3k läst  2 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Gas eller el med frånluftsvärmepump ?

Hej. Jag har köpt ett hus på ca 120 kvm byggt 82 som värms upp med gas, men befintlig gaspanna måste snart bytasut. Huset har mekanisk frånluft och i nuvarande värmepanna finns en värmeväxlare,elektro standard, som värmer tappvattnet. Enligt nuvarande ägare (vi flyttar in om en månad) ligger förbrukningen för el och gas på ca 17000kr/år.
    Det finns inga gasvärmepannor med frånluftsvärmepump att få tag i, så alternativen för mig är att antingen fortsätta med gas fast då utan frånluftsåtervinnig eller att byta till en elpanna med frånluftsåtervinning typ IVT 490 eller någon av Nibes modeller.Har fått prisuppgift på ny gaspanna 56600 ink. installation och bortforsling av gammal panna.
    Så vad säger ni- behålla gasen utan frånluftsåtervinning eller satsa på elpanna med återvinning?? Någon som har en aning om vad ex. IVT 490 kostar med installation ? Det aktuella huset ligger i Skåne och vi är två vuxna och två barn i familjen.

Blir mycket tacksam om någon orkar svara!

2. P
    Medlem Nivå 7

Re: Gas eller elpanna med frånluftsvärmepump ?

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Värmer frånluften inkommande kallvatten före varmvattenberedaren, eller syftar du på att pannan har en värmeväxlare som med pannvatten värmer varmvatten?

Det finns moduler för att koppla gaspanna till frånluftsVP. Du får ringa IVT, Nibe, och Thermia minst en av dem har haft sådana moduler.

Sedan är det den vanliga disk. om hur meningsfullt det är med frånluftsVP, ochså möjligheten med värmeÅV med FTX.

3. P
    Medlem Nivå 1

Re: Gas eller elpanna med frånluftsvärmepump ?

Hej och tack för ditt svar, jag vet faktiskt inte riktigt hur systemet fungerar, bara att det är en gaspanna med frånluftsvärmepump.Jag skall iallafall ta kontakt med IVT,Nibe och Thermia. Tack/Paulo

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: