Hej!

Det kommer en ny bil till hushållet och behöver laddas. Jag har fastnat på Garos laddbox men tycker att energimätarens pris är saftigt och kan inte ens använda för något annat i huset om det installeras som Garo säger.

Jag har Tibber som elleverantör då har jag tillgång till det här:
https://tibber.com/se/store/produkt/pulse

Som kan kopplas till min elmätare genom en HAN modul:
https://www.utomhusliv.se/produkt/kamstrup-han-modul/

Då funderar jag att på något sätt mata GAROs modbus input med en egen "energimätare", typ en brygga som hämtar värdena från Tibber API och skickar över Modbus.

Men jag hittar inte riktigt tillräcklig med information om GAROs lösning för att kunna planera för detta.
Hittade enbart detta:
http://www.garo.se/storage/ma/4052b...991fd8/PDF/7/109307_1_Protocol GNM3D MBUS.PDF

Kan någon förklara med enklare ord hur Modbus lösningen fungerar?
Vad jag tolkar är att
master = laddbox
slave = energimätare

1) Master "programmerar" slave för att skicka vissa värden
2) Slave godkänner
3) Master skickar request
4) Slave skickar programmerade värdena
goto 3)

Så för att förse Laddboxen med rätt data för lastbalansering den där GARO MBUS protokollet som ska implementeras i en egen lösning.

Tolkar jag rätt? Nån som har funderat på detsamma?

Mbus och Modbus är inte samma sak, lätt att göra fel där. Över vilket Interface har du tänkt att kommunicera?

Z ztamas skrev:
Nja, där ser man hur oläst jag är :)

Jag tolkar att det är ModBus.
[länk]

Kanske denna protokollbeskrivningen är den jag ska titta på:
[länk] GNM3D,-T Modbus.pdf
Kör du RS485 och har något som kan prata Modbus samt skickar data enligt protokollet så borde det vara relativt enkelt att göra som du tänkt

Nej, faktiskt satsade på en annan lösning. Fick svaret från Garo att de lämnar inte ut deras protokollbeskrivning.
Det blir helt enkelt för mycket mek.

K
Nu verkar det ha löst sig för TS, men nedan följer min reflektion.

Mätaren kostar ca 2000kr, vid komplett installation får du ju 50% grönt bidrag och mätarkostnaden landar på någon tusenlapp. Ser ingen anledning att strula med API och fler komponenter som kan strula för den lilla besparingen.

Men jag tänker som så att det inte finns någon standard för vilket register som måste innehålla vilket värde, därför fungerar det inte att rycka en valfri modbusmätare.
I Garos fall så har dom utvecklat både box och mätare och därmed är boxen programmerad för att polla mot rätt register på mätaren, en programmering som inte är möjlig att ändra på.
En förteckning över tillgängliga register lämnas 999/1000 gånger ut för modbus-slavar, såsom mätare.

Har bifogat register för en av Garos mätare som fungerar med åtminstone GTB-boxen.
Baserat på det dokumentet bör du kunna bygga och programmera en arduino eller liknande som hämtar värden från Tibbers API och vidarebefordrar via modbus till laddboxen.

Men som sagt, personligen hade jag köpt en Garomätare och sett glad ut.

K KjellTimell skrev:
Nu verkar det ha löst sig för TS, men nedan följer min reflektion.

Mätaren kostar ca 2000kr, vid komplett installation får du ju 50% grönt bidrag och mätarkostnaden landar på någon tusenlapp. Ser ingen anledning att strula med API och fler komponenter som kan strula för den lilla besparingen.

Men jag tänker som så att det inte finns någon standard för vilket register som måste innehålla vilket värde, därför fungerar det inte att rycka en valfri modbusmätare.
I Garos fall så har dom utvecklat både box och mätare och därmed är boxen programmerad för att polla mot rätt register på mätaren, en programmering som inte är möjlig att ändra på.
En förteckning över tillgängliga register lämnas 999/1000 gånger ut för modbus-slavar, såsom mätare.

Har bifogat register för en av Garos mätare som fungerar med åtminstone GTB-boxen.
Baserat på det dokumentet bör du kunna bygga och programmera en arduino eller liknande som hämtar värden från Tibbers API och vidarebefordrar via modbus till laddboxen.

Men som sagt, personligen hade jag köpt en Garomätare och sett glad ut.
Jag håller helt med att kostnaden blir kanske inte så högt med grön avdrag, osv. Men mitt mål är att ha prylar som kan återanvändas i hushållet. Dvs. en energimätare ska inte kosta 1000:- och kan enbart användas av laddboxen, utan jag vill gärna ha tillgång till mätdatan via API och nån gränssnitt och ha möjlighet att använda den i framtiden.
Därför var jag ute efter en lösning där jag hade kunnat läsa ut mätdatan.

Jag valde Easee laddboxen som kan styras med Tibber app och Tibbers energimätare. Datan blir tillgänglig via api, osv. Läste runt att det var nåt större strul med just Easee under året men jag litar på att de har lärt av det och kommer funka i framtiden. Får väl se, men i alla fall är jag inte låst i GAROs egen lösning.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.