Byggahus.se

Gardinstång för burspråk?

1. D
    Medlem · Nivå 8
    Har någon koll på om det finns "böjbara" gardinskenor? Har ett rum med burspråk, rundat i konstant radie, som jag skulle vilja få upp gardiner i, men inte kommit på nån smart lösning.

Har försökt kolla de upp de vanligaste gardinskeneleverantörernas utbud, men begränsad framgång så här långt.

Gissar att nån stött på bekymret tidigare?

/David

2. T
    Medlem · Nivå 6
    En fundering som slår mig är att ni kanske kan prova på att göra en egen gardinstång av ett kopparrör som ni böjer så det passar för just ert burspråk. Går ju att hyra/köpa en rörbockare och bara bocka röret lite hela vägen så att säga, sedan måla om man så vill. Sedan hålls det upp av vanliga hållare som fästs i väggen :)

3. M
    Medlem · Nivå 10
    Kan även fungera med vanliga vp rör som man böjer i en radie.

4. D
    Medlem · Nivå 8
    Tack för bra tips! Inser dock att jag varit slarvig och blandat med begreppen. Jag är i första hand ute efter en skena, inte en stång, vilket antagligen ställer till det ytterligare..

5. T
    Medlem · Nivå 6
    Det kan nog ställa till det avsevärt ja! Då får det nog vara något färdigt att köpa, fast var man hittar sådant vet jag ej.

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  7. D
    Medlem · Nivå 8
    Råkar ha just den i vardagsrummet. Men det "flexibla" är att de har ett antal bitar med olika radie, men de är nog snarare anpassade för burspråk i räta vinklar. Funkar inte mitt fall dessvärre.

I amerikat finns ju som bekant det mesta att få tag i. Lyckades hitta ett företag, theflextrack.com, som har en lösning. Dock tveksamt om det är ett alternativ att beställa tre meter till Sverige..

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Räta vinklar?
    MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=fd4dae4a-72c7-427e-913f-31f5d7f9fe5f&FileName=171161-f.jpg

9. D
    Medlem · Nivå 8
    Räta vinklar var lite kategorisk uttryck kanske :confused: Men de har tyvärr inga bitar för en kontinuerlig radie, vilket kanske är självklart då det skulle krävas rätt många varianter.