Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Garderobsdörr med överfals

1. Karthago
    Medlem · 17 inlägg

Karthago

Medlem
    Riktigt snyggt!

Du har inte lust att ge lite mer detaljer kring hur du byggde garderoberna? Tex:
    Hur sitter respektive delar ihop?
    Vad stommarna/skeletten gjorda av och hur är de sammanfogad (pocket hole screws?!)
    Hur målade du allt, pensel?
    Har dörrarna slagit sig?
    Vad är det för dimension på MDF i dörrarna?
    Vad skulle du gjort annorlunda om du gjort det igen?
    Hur fäste du plywoodskivorna?

Mycket frågor, men klurar lite själv på hur man enklast/snyggast bygger garderober :)

2. NiklasPalmgren
    Medlem · 39 inlägg
    Tack!

Kul om projektet kan hjälpa andra som funderar på liknande lösningar. Ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor, även om det var ett tag sedan jag byggde dem.

Stommarna är gjorda av planhyvlad furu som sammanfogats med "pocket holes". Mellan och bakom stommarna är tunn furuplywood. Bakom fixerades plywooden med hjälp av montageskruv och mellan så sköt jag bara in dem löst och lät dem fixeras när jag skruvade samman med nästa stomme.

Allt målades med fin roller. Blev faktiskt bättre än förväntat. Använde grundfärg och sedan vit snickerifärg.

Dörrarna är fortfarande precis lika räta som när dem monterades. Använde en borrmall från Kreg för att få till hålen för gångjärnen. Kan rekommenderas.

Dörrarna är av 19mm tjock MDF. Lät bygghandeln såga till i rätt dimensioner. Hur smidigt som helst att bara åka och hämta. Kostade knappt något heller. Sen fräste jag bara falsen med handöverfräs.

Det jag skulle gjort annorlunda så här på rak arm är väl förmodligen att låta bygghandeln även såga till hyllplanen. Köpte limfog som jag sågade hemma och det blev väldigt många snitt. Har ingen sänksåg eller bordssåg så det tog sin tid.

• Laddar…
  3. Karthago
    Medlem · 17 inlägg

Karthago

Medlem
    Tack. Bra inspiration!

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Västerbotten · 20 inlägg

hampasnöret

Medlem
    Jättesnyggt! Kul att du delar alla bilder. Kul att följa arbetet!

Slutresultatet blev verkligen kanon!

Vilka gångjärn använde du? Ser ut som bästa från två världar med justeringsmöjligheter och dessutom snyggt synliga!

• Laddar…
  5. NiklasPalmgren
    Medlem · 39 inlägg

Jag letade ett bra tag efter gångjärn utan att riktigt hitta det jag sökte, men så av en slump när vi kollade kök så dök dem upp. Vedum använder dessa i en av sina lite retro-inspirerade köksserie. Så handlade faktiskt från deras webshop: Gångjärn krom överfalsade luckor - Vedum kök och bad hitta tillbehör i vår webbshop.

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Västerbotten · 20 inlägg

hampasnöret

Medlem
    Grymt!! Tack för svar!

Har detektivat och ser ut att vara en produkt från Grass, Nexis Slide-on 80. Prismässigt ligger Vedum bra jämfört med andra leverantörer.

• Laddar…
  7. jejdig
    Medlem · 35 inlägg

jejdig

Medlem
    Snyggt bygge!
    Jag har en sådan kreg jig till grytgångjärn. Funkade den jiggen bra från kreg till dina gångjärn?

8. NiklasPalmgren
    Medlem · 39 inlägg
    Inte rakt av. Behövde använda extra distanser för att få hålet tillräckligt nära kanten, men med distanser gick det fint.

• Laddar…
  9. Jokmok
    Medlem · Skåne · 74 inlägg

Jokmok

Medlem
    Trevligt inlägg och fint blev det också!

Är i planerna på att göra nya luckor i köket. Har precis flyttat in i ett 60-talshus och den gamla damen som bott där innan har vid något tillfälle blivit påprackad några rejält fula luckor och lådfronter, tydligt är att det en gång suttit falsade varianter.

Om du orkar har jag ett par frågor kring själva luckorna du gjort.

• Vilka mått har falsen? Körde du med kullagrat falsstål (31,8mm)?
    • Hur gjorde du med hålet i dörrarna för gångjärnen? Fräste du ut dessa? Gjorde du i så fall det innan du falsade?
    • Fräste du rundade hörn på överfalsen eller har du bara dragit över med sandpapper?

Hälsningar David

10. NiklasPalmgren
    Medlem · 39 inlägg
    Klart jag svarar på dina frågor och hoppas på att de kan vara till hjälp i ditt projekt!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    280263639_1142470892992414_491855923333147221_n.jpg

Måtten på falsen var i mitt fall helt styrt av gångjärnen jag använda mig av. De tillåter endast ett visst djup och bredd (se bild) för att vara möjliga att installera. Om du tänkt använda liknande så är min rekommendation att köpa hem gångjärn och mäta in. Jag körde utan bäring på stålet eftersom att jag behövde exakta mått, så det tog ett tag att ställa in alla anhåll på överhandsfräsen, men det var det värt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    280275647_7355181501219077_3105527260203728530_n.jpg

Jag använda mig av en jig från Kreg (se bild) för hålen. Kan bara rekommendera. Var tvungen att använda distanser för att få ut jigen över kanten på luckan, för som du ser på första bilden så går hålet en bit ut.

Jag valde att ha skarpa hörn på luckorna så körde bara över lätt med sandpapper.

Lycka till!

• Laddar…
  11. Jokmok

Jokmok

Medlem
    Tack för info!

Sitter och funderar på alternativ om jag inte skulle vilja köra med gångjärnen du använde utan klassiska. Skulle det inte kunna fungera att foga ihop en trälist på sidan där gångjärnen ska fästas med mdf för att göra det möjligt att skruva in i sidan. Eller att man helt enkelt gör träpluggar in i mdf:en som man sen kan skruva in gångjärnen i?

12. NiklasPalmgren
    Medlem · 39 inlägg
    Bara att testa sig fram med några prototyper innan man sätter igång på allvar! Kreativa lösningar är ju bara kul. Tänk på vikten dock. MDF har ju rätt hög densitet… De största av mina dörrar vägde in på ca 12 kg.

dela gärna erfarenheterna sen

13. Jokmok

Jokmok

Medlem
    Jo precis, i vanliga fall blir ju limfogen strakare än själva träet, osäker dock på hur fogen blir mellan rent trä och mdf. Nåja får göra ett test.

14. J
    Husägare · 3 095 inlägg

Johan456

Husägare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.