Byggahus.se

Garderober, 60 breda drygt 230 höga - Jag blir tokig...

1. B
    Medlem Nivå 6
    Hej

Som i ett antal andra trådar så söker jag nya garderober som håller en bredd på 60 cm. Hade tänkt renovera sovrummet och där står 4 st 60 garderober från IKEA i ek. Dessa är 236 cm höga och jag söker då motsvarande fast i vitt.

IKEA tycker ju att de har varit skitsmarta som tagit bort en "världsstandard" ur deras sortiment (60 cm).

Garderoberna är infällda i väggen vilket gör att jag söker garderober som går från vägg till vägg och golv till tak (240 cm brett och 236isch högt).

Har alltid gillat IKEAs sortiment just för att de har haft ett stort urval och mycket tillbehör i form av stänger och lådor/hyllplan.

Vart vänder jag mig för att få tag på standard-garderober med ca mått 60x60x236 cm i vitt?

Tack på förhand!

/Johan

• Laddar…
  2. APR
    Medlem Nivå 5
    Överväg IKEA:s köksstommar istället. Mycket robustare med melaminbelagd yta (PAX-stommarna är folierade). Det finns ju både fullutdragslådor och trådbackar till dessa. Klädstången går att kapa (från PAX-sortimentet, 75mm). Så har jag gjort hemma och är jättenöjd. Känns mycket bättre att bygga in dessa rejälare stommar.

Tyvärr rör det sig om dubbla pengen om du ska ha många lådor med fullutdrag och dämpning.

3. B
    Medlem Nivå 6
    Då är de "bara" 233 cm höga, deras 236 höjd passar som handen i handsken mot vårt innertak idag. Hade varit skönt att slippa hålla på med passbitar mot taket.

Hur har du gjort för att kapa ned klädstången, är inte den i ett stycke till PAX?

4. B
    Medlem Nivå 6
    Man kanske får köpa 5x50 bredd och lämna in ena garderoben till en möbelsnickare som tar ner den 10 cm?!?

5. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Har du en sänksåg med skena är det rätt enkelt att "smalna" av eller sänka en IKEA garderobsstomme.
    Jag har gjort det massor av gånger. Melaminet blir ju lite fult med med en liten tunn latexfog i hörnen så syns det inte.

Blir sidan på garderoben mot en vägg kan du dessutom bara dra skruvar genom och behöver inte mecka dit IKEA's hylsor för att dra ihop sidan med "golvet" i garderoben.

6. APR
    Medlem Nivå 5
    Den består av ett stålrör och två hållare på vardera sida som skruvas i stommen. Såga röret med bågfil.

Passbit mot tak kommer man dock inte undan. Höjderna är 180, 200 och 220 vill jag minnas.

7. B
    Medlem Nivå 6
    Hittar jag ingen leverantör som kan ge mig en garderob som är 60x60x236isch så blir det nog IKEA. 100+100+50 där jag tar ner 50 garderoben till 40.

Har handklinga med linjal som jag borde kunna använda, men lämnar nog in garderoben till en firma som får ta ner den åt mig. Förhoppningsvis bättre kvalité på sågningen då!

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Jag satte köksstommar som ersättning för 60cm-stommar, dock blev det två stommar högt (jag har ~2.50m i tak), borde väl gå att byta fötterna så att de hamnar lägre där?

9. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Aldrig fundera på att måla de gamla garderoberna?

Protte

• Laddar…
  10. B
    Medlem Nivå 6
    Nä, blir inte tillräckligt bra ytfinnisch...