Byggahus.se
Skiss av platsbyggd garderob vid gipsvägg med måttangivelser och anteckningar om material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Jag är igång med att bygga en platsbyggd garderob.
Jag har för detta varit tvungen att ändra/riva ner lite av tidigare väggar. Garderoben kommer stå i en inbuktning enligt skiss.

Då utrummet är begränsat och lådor och dylikt ska få plats, vill jag inte först göra en innervägg med gips och sedan bygga garderobsväggar i lämpligt träbaserat material. Jag vill att innerväggarna på garderobsplatsen blir garderobsväggar.

Vad för material hade ni valt att sätta upp på väggreglarna?

Väggarna kan antingen tapetseras (garderobsdjupet är inte mer än 1 våd) alternativ målas.

Redigerat:
Du missade skissen.

Vad har du tänkt för garderobsinredning?
Om du använder backstativ och/eller väggskenor med konsoler så behövs inga garderobsväggar utan det räcker med vanliga väggar.

Jag har byggt sex garderober där vi har backstativ, väggskenor med konsoler, på konsolerna har vi bla gallerhyllplan, trådbackar, hängare för klädstång.

Redigerat:
Tack för svar och påminnelse om att jag inte laddat upp skissen.

Väggskenor och dylikt tycker frun är tillräckligt vacker. Fråga mig inte varför.
Tanken är ca 3 hyllplan som kan flyttas vid behov och därunder lådor och byxhängare (som är ett av huvudskälen att platsen är kritisk)

I fyra av våra garderober har vi en bärlist uppe vid taket, direkt under taklisten, på den bärlisten hänger sedan hängskenor.
I en har vi väggskenor istället för bärlist.
I en har vi än så länge bara backstativ.

Skivväggarna är byggd med reglar-OSB-gips.

• Gilla
ile
  • Laddar…
Tack.
Kollat och mätt och kollat och mätt igen. Blir nog precis som för din del reglar-OSB-gips då det går in men blott med någon mm marginal.

Om ni har bestämt exakt var väggskenorna ska sitta så går det att köra med extra reglar där.

Eller

Om ni har bestämt att ha hänglist så går det att sätta kortlingar på den höjden hänglisten ska hänga på samt på någon höjd till.

På så sätt räcker det med regel & ett lager gips för att spara 12-15mm per vägg

Eller så kan köra med regel-osb-renoveringsgips, på det sättet spar man 6mm per vägg men kan ändå skruva var man vill

Ett tredje alternativ är att ”fälla in” OSBn mellan reglarna. Jag gjorde så på en vägg som innehåller två garderober.

Jag byggde en vägg som inte fick bli tjockare än 70-75mm. Överliggaren & underliggaren körde jag 45*45, stående reglar 45*70 (under takstolarna). Mot 45-sidorna mellan reglarna satte jag läkt 25*36. Sågade till OSBn så att den gick in mellan reglarna å skruvade fast dom i läkten.
Utanpå reglar & OSB satte jag gipsskivorna.
På detta sätt blev väggen ca 13+45+13mm tjock men ändå stabil att hänga upp saker på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.