3 186 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Gardena Sileno R100LIC vägrar börja klippa, displayen säger laddar hela tiden
Hej,
Som rubriken lyder så står det i displayen att klipparen laddar hela tiden. Köpte denna robotgräsklippare för ca 2 veckor sen och den har funkat jätte bra fram till idag. OBS så är klipparen köpt november 2018 av en annan person och har inte använts fram till jag köpt den. Kan tycka att det är vidrigt att en klippare ska börja krångla redan efter 2 veckors användning. Har felsökt och kollat efter brott i kablar inne på laddningsstationen men hittar inget. Det går inte att köra igång klipparen varken AUTO eller Manuellt, vidare går det inte heller att kalibrera slingan. Har rengjort laddblecken och gjort det samma på laddstationen men noppe den vill inte.
Finns det någon som kan ge mig en hjälpande hand?
Batteri:
Spänning 17,7V
Laddningar 29
Laddnivå 858mAh
Ström 9mA ( varierar hela tiden mellan 5 och 12)
Som rubriken lyder så står det i displayen att klipparen laddar hela tiden. Köpte denna robotgräsklippare för ca 2 veckor sen och den har funkat jätte bra fram till idag. OBS så är klipparen köpt november 2018 av en annan person och har inte använts fram till jag köpt den. Kan tycka att det är vidrigt att en klippare ska börja krångla redan efter 2 veckors användning. Har felsökt och kollat efter brott i kablar inne på laddningsstationen men hittar inget. Det går inte att köra igång klipparen varken AUTO eller Manuellt, vidare går det inte heller att kalibrera slingan. Har rengjort laddblecken och gjort det samma på laddstationen men noppe den vill inte.
Finns det någon som kan ge mig en hjälpande hand?
Batteri:
Spänning 17,7V
Laddningar 29
Laddnivå 858mAh
Ström 9mA ( varierar hela tiden mellan 5 och 12)
Li-ion batterier mår inte bra av att förvaras urladdade, de går sönder.. När man köper en ny ex telefon, elhandverktyg, gräsklippare etc är de laddade ca 50% av den anledningen. Ska man inte använda en produkt med li-ion på ett par månader bör man ladda till 70%.
Eventuellt är ditt batteri kapputt alltså
J Jotsat skrev:Li-ion batterier mår inte bra av att förvaras urladdade, de går sönder.. När man köper en ny ex telefon, elhandverktyg, gräsklippare etc är de laddade ca 50% av den anledningen. Ska man inte använda en produkt med li-ion på ett par månader bör man ladda till 70%.
https://www.byggahus.se/forum/threa...enda-stora-traden.294865/page-81#post-3775933
Liknande trådar
-
Är Gardena smart SILENO life xx m² samma som SILENO life utan Gateway?
Robotgräsklippare -
Gardena sileno minimo 250 till 500
Robotgräsklippare -
Gardena Sileno City - laddstation lyser inte, men laddar ändå
Robotgräsklippare -
Gardena sileno återställa driftimmar?
Robotgräsklippare -
Gardena Sileno Life 800 klipper inte överallt
Robotgräsklippare