Hej

Har en R50LI som fungerat perfekt i 2år men nu helt plötsligt så säger den LADDAR och går inte ut från laddstationen. Jag har mätt upp 20.4V på laddstiften på laddstationen. Tar jag ut den ur laddaren och startar den manuellt så kör den precis som vanligt. Laddstationen lyser grönt och roboten ger inte felmeddelande och jag har nollställt alla inställningar i den utan framgång. Jag vill inte bara bli pekad mot närmare återförsäljare, jag vill bara ha hjälp med en kvalificerad gissning vart problemet ligger, om det är batteriet, laddstationen eller kretskortet.:worried:
 
Gå in i servicemeny (håll nollan intryckt) och se status för batteri och laddning.
 
Spänning: 18.1V
Antal laddningar: 943
Laddnivå: 1201mAh
Ström: 36mA
Temp: 17.9
 
Alexander Johansson Alexander Johansson skrev:
Spänning: 18.1V
Antal laddningar: 943
Laddnivå: 1201mAh
Ström: 36mA
Temp: 17.9
Den får laddström (positivt värde på strömmen).
Hur ser klocksymbolen ut i displayen? Vid timerkörning ska den vara ljus, ej svart.
Går den inte ens ut om du väljer "MAN"?
 
E etompau skrev:
Den får laddström (positivt värde på strömmen).
Hur ser klocksymbolen ut i displayen? Vid timerkörning ska den vara ljus, ej svart.
Går den inte ens ut om du väljer "MAN"?
 
  • Display på en Gardena gräsklipparpanel som visar "LADDAR 15 Augusti 13:12" omgiven av smutsiga knappar och kontroller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Batteriet kan ha gett upp, eller laddelektroniken. Jag har en bekant som råkade ut för det senare efter att det åskat (innan han skaffade överspänningsskydd). Om batteriet är slut så brukar det märkas på korta körtider först, men inte alltid. Kan också vara dålig kontakt från laddstationen via blecken till kretskortet.

Batteritempen antyder att inte batteriet laddas alls. Går det att få fram laddströmmen via någon meny? (har själv en AM220AC nämligen).
 
Hmm, ser korrekt ut.
Har du kollat statusen för laddblecken på klipparen och laddstation? Smuts och oxid på kopparn kan påverka laddning.
Ibland behöver man även böja ut de fjädrande blecken på laddstationen.
Kolla detta även om klipparen säger laddning pågår.
När du väljer Auto, trycker du därefter även på Start-knappen innan stängning av luckan?
 
E etompau skrev:
Hmm, ser korrekt ut.
Har du kollat statusen för laddblecken på klipparen och laddstation? Smuts och oxid på kopparn kan påverka laddning.
Ibland behöver man även böja ut de fjädrande blecken på laddstationen.
Kolla detta även om klipparen säger laddning pågår.
När du väljer Auto, trycker du därefter även på Start-knappen innan stängning av luckan?

Laddblecken ser fina ut men ska prova att böja ut dem lite. Puttar jag ut laddaren på gräset så klipper den tills den behöver laddas och kör in i laddaren.
 
Gick ut och tvingade igång den och den gick i max 5 minuter sen tillbaka till laddaren, tyder inte detta på att batteriet är slut?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Batteriet kan ha gett upp, eller laddelektroniken. Jag har en bekant som råkade ut för det senare efter att det åskat (innan han skaffade överspänningsskydd). Om batteriet är slut så brukar det märkas på korta körtider först, men inte alltid. Kan också vara dålig kontakt från laddstationen via blecken till kretskortet.

Batteritempen antyder att inte batteriet laddas alls. Går det att få fram laddströmmen via någon meny? (har själv en AM220AC nämligen).
Jag köpte ett nytt batteri och det hjälpte inte, så det pekar mot laddelektronik eller transformatorn. Vad bytte din kompis?
 
Vår trafo gick sönder, och då dog den helt, knall och fall. Ingen spänning ut öht.
Ser du ingen förändring på laddström/temp. med det nya batteriet?
 
E etompau skrev:
Vår trafo gick sönder, och då dog den helt, knall och fall. Ingen spänning ut öht.
Ser du ingen förändring på laddström/temp. med det nya batteriet?
Nej, tempen går upp någon grad precis när den börjar ladda, sen laddströmmen går upp till några mA och den var på minus efter 2 timmar :/
 
Alexander Johansson Alexander Johansson skrev:
Nej, tempen går upp någon grad precis när den börjar ladda, sen laddströmmen går upp till några mA och den var på minus efter 2 timmar :/
Ett minusvärde på strömmen indikerar att roboten drar ström från batteriet och inte får någon laddström.
Tja, om du har kollat laddblecken (böjt/rengjort) så kanske du har ett hårdvarufel.:cry:
 
E etompau skrev:
Ett minusvärde på strömmen indikerar att roboten drar ström från batteriet och inte får någon laddström.
Tja, om du har kollat laddblecken (böjt/rengjort) så kanske du har ett hårdvarufel.:cry:
Ja, blecken är utböjda och är jättefina, och på roboten har jag putsat dem så de ser nya ut.
Tror du det är transformatorn eller något i laddstationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.