Hej.

Först och främst: Jag är en klant. Jag vet. Nu kan vi släppa den biten.

Vad har hänt?

Vi flyttade i september in i ett putsat lättbetonghus i september 2019. Huset är byggt 2018 (slutbesiktning februari 2018). Vi gjorde ingen besiktning vid köpet, men kollade såklart noga efter bästa egen förmåga utan att hitta eller se något konstigt. Våra säljare (som var de som beställde/byggde huset) bodde alltså i huset i ca 1,5 år innan de sålde.

Någon vecka efter att vi flyttat in kom ett dygnsregn, det vräkte ner från morgon till kväll. Vi upptäckte då bubblor/blåsor på putsfasaden. När man tryckte på blåsorna sviktade putsen. Jag skickade över bilder till en fasadfirma som utifrån bilderna, alltså utan att vara på plats, gissar att byggfirman använt en för tät färg som inte i tillräcklig omfattning låter fukt från lättbetongstommen "andas ut" genom puts och färg. Deras gissning är också att problemet kommer förvärras med tiden. De anser det också vara ett klockrent garantiärende med tanke på husets ålder. Blåsorna går tillbaka när det blir torrare ute, men efterlämnar sprickor i putsen.

Nu till mina frågor:

- Våra säljare har ingen tvåårsbesiktning med i kontraktet med byggfirman. Jag gissar att man alltid har rätt till en sådan besiktning men att man får betala den själv?

- Är det våra säljare som ska kalla till en sådan besiktning (vi, säljarna samt byggfirman) och därefter kräva att byggfirman rättar till de punkter som framkommer i protokollet? (vi tar kostnaden för besiktningen).

- Bör vi framställa krav till våra säljare att stå för kostnaderna för reparation/omputsning även om vi i dialog gör en besiktning och de ställer krav på byggfirman enligt ovan? Jag tänker så vi inte missar den formella tidsfristen?
Jag gissar att rent formellt ställer vi krav (dolt fel?) på säljarna som i sin tur får ställa krav på byggfirman?

Hoppas att någon kan peka mig i rätt riktning hur jag ska tänka!

Det finns ingen automatik i att garanti följer med vid köpet. I många fall gäller byggfirmans garanti även mot framtida ägare, men det beror på vad som är avtalat. I övriga fall är det relativt vanligt att byggfirman tar ett garantiärende även om huset bytt ägare, men det är i så fall goodwill.

Den formella rätt du har här är att reklammera ett fel till säljaren enligt reglerna om dolda fel. Det här låter väl dom det kan ha skaplig chans att anses vara ett doöt fel. OM det går som dolt fel, så blir säljaren ansvarig. Sedan ligger dte på säljaren att försöka få byggföretaget att ta felet.

Detta med täta putsfärger är lite av en vetenskap i sig, och det finns nog nästan lika många åsikter om vad som är rätt eller fel, som det finns hantverkare som putsar fasader. Det är inte säkert att det utlåtande du nu fått stämmer, och det blir troligen inte helt lätt att få byggfirman att acceptera att det är fel på deras putsarbete. Någorlunda objektivt utlåtande kan man ev. få via tillverkaren av putsfärgen, var det rätt färg för den här typen av underlag?

Tack för svar!

Då gäller det att försöka utröna vad det är för färg samt att lusläsa kontraktet mellan säljarna och byggfirman för att se vad som gäller rörande garantin. Rörande garantin dock, gäller inte kortaste garantitid om två år? Antingen för mig, men i vart fall för våra säljare?

Bör vi, utöver (före eller efter?) att göra en garantibesiktning, också ta dit en fasadfirma för att skriva ett utlåtande om fasaden/putsen/färgen?

Ska snarast ta en kontakt med säljarna för att meddela att jag kommer att skicka ett formellt mail rörande dolt fel. I den bästa av världar kan vi lösa detta i dialog och samförstånd mot byggfirman, jag har ingen önskan att reta upp säljarna i dagsläget...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.