Byggahus.se
Hej på er allesammans.

Först och främst; ni får ursäkta om min kunskap i terminologin tryter.

En firma här i länet installerade nytt värmesystem (luft/vatten) åt oss för ca två år sedan. Det är en Mitsubishi Ecodan. Vid installationen hade de kopplat en kabel fel så att det "började brinna" i en arbetsbrytare, vilket fick till följd att brytaren delvis smälte och blev sotig invändigt. Detta fick till följd att värmepumpen gav felmeddelande och slog över till elpatron.

Jag kontaktade ägaren till firman och förklarade läget. I detta skede visste jag dock inte vad problemet var ännu, mer än att det fanns en felkod och att den gick på elpatron. Han instruerade mig då att starta om maskineriet (inne- och utedel), vilket inte hjälpte. Efter flera samtal utspridda över tid, med noll intresse från hans sida att komma och fixa problemet, tog jag hjälp av en släkting som kan lite grann och vi upptäckte att en av kablarna i arbetsbrytaren bredvid utedelen satt på fel sida om ett bleck. Vi fixade detta och sedan har allt rullat på - dock utan att firman kommit och fixat problemet. Jag har heller inte lagt ned mycket energi i saken eftersom det rullat på och allt fungerat. Nu har det nästan gått ett och ett halvt år sedan detta hände.

Måndagen 21/3 i år lade värmepumpen av igen, fast med en annan felkod, och slog således över på elpatron igen. Kontaktade då firman och fick till svar av den anställde som svarade att "[namn] kan mer om detta, men han har semester och återkommer nästa vecka". Jag ringde således veckan därpå, på tisdagen, och sa att jag ringt förra veckan och förklarade läget. "Ja just det, han sa något om att du ringt ja..." fick jag till svar, och "jag kommer ut till dig, det blir någon gång under veckan i alla fall, blir det".

Väntade hela veckan utan att någon hörde av sig. Måndagen därpå (nu i måndags) ringde han och sa att han var på väg till mig. Han kom hit och fipplade lite. Sa att han fått igång utedelen igen och sa att han beställt nya givare och att han ska komma och fixa detta när delarna kommit och att han då även skulle byta ovannämnda brytare som brann för typ 1,5 år sedan (!!!).

De var jävligt pigga på att ta betalt och installera skiten, men nu när det blir problem gör de inte mycket för att hjälpa en. Känns som att detta inte är helt ovanligt, men vad vet jag.

Tanken med att skaffa en värmepump är ju att den ska värma upp huset, att man ska komma ner i pris och att det ska vara smidigt. Men det här är inte smidigt och det blir ju betydligt mycket dyrare.

Min farhåga nu är att han inte kommer komma om jag inte ringer och tjatar. Vad hade ni gjort om ni var i min situation? Kan man ringa Mitsubishi och säga att deras återförsäljare är värdelös? Är jag överkänslig?

Mvh.

Verkar vara Mitsubishi ecodan problemvecka på bygga hus... jag får för mig iallafall att vara en "jobbig" kund brukar få dom flesta att skynda på ärenden. Skicka mail, ring, å besök kontoret om dom har något. Då det bara gäller några givare å pumpen går så tror jag Mitsubishi inte är så intresserad att sätta press på deras återförsäljare men man kan ju skicka ett mail till dom om man anser att deras återförsäljare inte sköter sig

V Vector skrev:
Verkar vara Mitsubishi ecodan problemvecka på bygga hus... jag får för mig iallafall att vara en "jobbig" kund brukar få dom flesta att skynda på ärenden. Skicka mail, ring, å besök kontoret om dom har något. Då det bara gäller några givare å pumpen går så tror jag Mitsubishi inte är så intresserad att sätta press på deras återförsäljare men man kan ju skicka ett mail till dom om man anser att deras återförsäljare inte sköter sig
Ha ha ja det är ovanligt många Mitsubishi ecodan i trådarna just nu, mycket verkar hänga på själva installatör/återförsäljare så verkar som att dom bör kolla upp det lite extra!
Ett påpekande till Mitsubishi om man har problem är nog inte fel, är det fler som har problem med dom så lär dom få upp ögonen

Att vara en jobbig kund, kommer bara resultera i sämre service!

Så är då inte mina erfarenheter... dom som ligger på lite har en förmåga att få jobbet gjort snabbare. Men det kanske bara är på våran firma.....

DonPablo DonPablo skrev:
Att vara en jobbig kund, kommer bara resultera i sämre service!
Beror lite på hur man definierar jobbig. Att vara trevlig, men ändå ligga på lite för att få det löst, brukar hjälpa.

Ja är man trevlig, så går det oftast lättare. Vissa kunder vill man aldrig återvända till, för att det är så djävla korkade.
Har jobbat snart 6 år med rep och service av Nibepumpar.
99% av kunderna är tacksamma och trevliga, många är pratglada och jag har inget emot att de ser på vad jag gör, så länge de inte är i vägen, men skönast är det att få vara i fred.
Jag brukar alltid förklara så ingående jag kan vad jag gjort, och vad som har varit fel, och det är uppskattat.
Brukar även försöka få kvinnorna att förstå pumparna.
Det finns vissa kunder som ringer in och har fel på sina grejer, så när man får en arbetsorder, så reser sig nackhåren direkt, vissa kunder har jag sagt åt arbetsledningen att jag vägrar åka tillbaka till, de klagar på priset, de klagar fan på allt, enda som gjort dom nöjda är en ny pump.
Sen har jag även stött på kunder som säger, har du vägarna i närheten kom in på en kopp kaffe, du behöver inte repa pumpen bara komma och surra lite =)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.