Hej!

Köpte en pump av en firma på Värmdö förra året (april 2022, 3 års garanti) till fritidshuset som nu värmer mycket dåligt (har en separat tråd för detta), samma firma installerade pumpen. Jag har hört av mig till firman flera gånger som inte hör av sig tillbaka mer än att de har skickat ärendet vidare till ansvarig på företaget. Efter ytterligare påstötning hör de inte av sig.

1. Jag tänkte höra av mig till Sverigepumpen, som är huvudåterförsäljare, och be dem om förslag på annan firma som kan avhjälpa felet och samtidigt då meddela ansvarig firma att jag kommer rikta betalningskrav till dem om det är ett garanti-ärende. Är det rätt sätt att hantera?

2. Jag upptäckte felet för kanske 4 veckor sedan. Hörde av mig till firman för 3 veckor sedan. Har jag någon rätt till ersättning för högre värmekostnader, allt går på vanliga el-element nu? Handlar inte om några svindlande summor eftersom det mest är underhållsvärme men är rätt irriterad på firmans nonchalans.

3. Om jag förstått det rätt så beror "skälig tid" för avhjälpande av fel på kundens "intresse", tror att jag läste på Lawline. Med tanke på att det är vinter är det nu pumpen är tänkt att fungera. Vad är "skälig tid" för krav på avhjälpande på värmepump nu under vintern?

Tips på annat jag kan säga/skriva till firman?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.