Byggahus.se

Garagetaket läcker!

1. M
    Medlem · 26 inlägg
    Första steget vid en vattenskada är ju att helt enkelt komma över rädslan för att riva. Och enligt mig skall man riva så snart som möjligt och få bort allt som är fuktigt, alternativt öppna upp och torka det som är fuktigt. Men gör det så fort som du bara kan.

Själv väntade jag liiite för länge när jag hade takläcka sist. Det som kanske var en enkel övning med en byggfläkt, blev helt plötsligt en mycket större rivningsaktion med mögel. Kläder som luktade apa, en massa merarbete. Men även en positiv sak: ett nyrenoverat gästrum. =)

För fukt som man inte tar hand om kommer leda till mögel, som i sin tur leder till mer mögel. Det luktar dåligt och är ohälsosamt.

Självklart måste man täta läckan också, för annars kommer ju problemet tillbaka.

• Laddar…
  2. E
    Medlem · 3 inlägg
    Jag åkte på nästan identisk skada förra vintern. Låg magsjuk hemma då bror kom förbi och skulle lämna några saker i garaget, varpå han väl på plats ringde mig och sade..."du, du bör nog komma ut i garaget". Det rann igenom taket på några ställen och droppade på några andra. Fick såklart panik. Upp på taket (dubbelgarage med ca 90 kvadrat låglutande takyta med central avrinning) och skotta bort all snö för att minska smältmängden.

Rev sedan innertak i den mån som behövdes för att hitta skadorna. Hittade, precis som du, blöt isolering i "isoleringfacken". Skar upp detta och rev ut blöt isolering. Upptäckte då att det bara var ca 1-2cm av nedersta mängden islolering som var blöt, vilket fick mig att fundera. Undersökte mer och märker att det fanns en skada på takpappens "uppvik" mot huset där en skada uppstått. Smält snö har då runnit in där, runnit längst en av "takstolarna" och sedan sipprat ut i "isolerfacken", vilket fick till följd att bara nedersta delen av isoleringen var blöt.

Kolla detta noga du med innan du drar för stora växlar. Försök bakspåra läckaget och håll tummarna på liten skada med spridning likt jag hade. Det gör skadorna betydligt mindre.

Jag lät en firma åtgärda taket och lägga på ny takpapp och åtgärda lite andra grejer, innertaket fixade jag själv (nåja, snart klar iaf). Det hela blev inte så dyrt alls. Hoppas du har lika tur!

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 392 inlägg
    Tack för alla svar, kan inte citera alla på mobilen.

Någon whiskey blev det inte men efter att ha torkat ur innertaket med trasor och öppnat upp mot råsponten så kom lugnet. Ja det är fuktigt (lite) även på takstolar men mot väggarna ser det torrt ut. Allt är koncentrerat till under den lilla sjön på taket.

Vidare har jag torkat innertaket med trasor, det låg vatten på plasten men jag tror jag fått upp merparten.

Dilemmat är att jag inte kan torka ur medelst värme, då smälter jag isen på taket så det läcker in igen. Å andra sidan förhindrar kylan påväxt (och förruttnelseprocess hoppas jag).

Har påbörjat processen med presenning, 12x7 meter, på is. Ett jävla jobb, man kan inte gå på den, snorhalt, man får krypa.
    Vid mildväder får jag sopa och vika undan pressen och skotta bort isen som är kvar.

• Laddar…
  4. pacman42
    Medlem · 6 931 inlägg
    Lycka till!

Edit: inte ironiskt utan bara en genuin förhoppning!

• Laddar…
  5. Hornstäve
    Medlem · 23 inlägg
    Du har redan fått bra råd, och jag som har haft liknande vattenskada på ungefär lika gammalt tak har gjort samma. Har du tur är takstolarna OK, här märktes skadan först när nockbalken ruttnade sönder och fick sig en knäck.. :(

Har täckt med pressening och öppnat neråt för att torka ur. Har kört en avfuktare från Jula som funkar bra, annars är byggfläkt som nån annan skrev om ett bra alternativ. Tätt uppåt, torka upp nerifrån tror jag är rätt taktik. Varmt lycka till!!

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 392 inlägg
    Sjuka mängder snö på taket nu. Pressen är varken förankrad eller heltäckande. Detta av tidsbrist och att det ändå var minusgrader.

Ska ut och skotta av den senare idag och på lördag ska jag förankra den och täcka hela taket. Så långt allt lugnt.

Det är fortfarande is/hård snö under pressen. På tisdag kväll börjar plusgraderna och på onsdag säger prognosen att det ska vara "Kraftigt regn" kl 07. Planen är att lyfta undan pressen när det är tillräckligt varmt för att isen ska smälta under och få bort den manuellt.
    Dilemmat blir att samtidigt skydda taket från regn...

Men men, det får väl bli som det blir. Får göra så gott det går. Läcker det in mer har jag i alla fall luckor att öppna i innertaket :crysmile:

7. Hornstäve
    Medlem · 23 inlägg
    Är det inte bättre att fästa presenningen och låta den ligga kvar, så du inte tillför mer fukt än vad du redan har?

• Laddar…
  8. M
    Medlem · 392 inlägg
    Vore såklart bra, men det ligger uppskattningsvis 100 liter vatten på taket i fryst form. Jag vill att så lite som möjligt av den lägger sig i svackan och droppar igenom taket.

Jag kanske kan krypa runt under pressen ifall det regnar samtidigt som isen smälter och blocka bort isen. :thinking:

9. Hornstäve
    Medlem · 23 inlägg
    Svårt läge! Hoppas det löser sog bra för dig!

• Laddar…