Byggahus.se

Garagetak

1. V
    Medlem Nivå 2
    Hej

Ska bygga ett kallgarage med pulpettak, 16 graders lutning.
    Bredden på garaget blir 4 meter.
    Takbeklädnaden ska vara betongpannor.
    Räcker det med 195*45 som takreglar?
    Jag tänkte lägga dem med cc 900 mm, och använda plywood skivor som är 18mm tjocka istället för råspont (skivor jag har liggande)
    Klarar 195*45 att bära upp taket eller ska jag ha grövre prylar?

//Vicke

2. S
    Medlem Nivå 1

Re: Garagetak

Hej,

är inte helt säker på att jag förstår din geometri. Bredden på 4 m, är det total bredd, eller bredden mellan de punkter som takreglarna bärs upp på?

Nu antar jag värsta fallet, alltså 4 m mellan stödpunkterna. I det fallet är reglarna för klena, såvida du inte använder minst K24 eller bättre. Jag undrar även var du skall bygga, detta påverkar snölasten. Jag har väldigt grovt räknat med total last på 3000 N (300 kg) / m^2.

Om du vill kan jag gärna hjälpa till mer.

MVH
    Sven

3. V
    Medlem Nivå 2

Tack för svaret.

Ska försöka förklara lite bättre.
    Ja, det är 4 meter mellan bärpunkterna till takstolarna.
    Bygget är i södra Sverige, Kalmar för att vara exakt.

Eftersom garaget ska byggas ihop med huset (den enda lösningen för att få ett garage överhuvudtaget) så vill jag att garagetaket ska komma in under takfoten på huset.
    Tänkte att eftersom jag lade "takstolarna" med cc 900 istället för 1200 så kunde jag gå ner i dimension.?
    Vilken dimension bör det vara på takstolarna ??

//Viktor

4. S
    Medlem Nivå 1

Hej,

angående att få in taket under husets takfot, med ett så brett tak som 4 m, skulle en justering av takvinkeln ge snabbt utslag. Detta påverkas väl dock av takbeläggning.

Vad beträffar takstolarna så är det en kombinaiton av virkesklass och avstånd som styr vilken dimenison det blir.

Kalmar, jag får det till att snölasten är 2 kN /m^2, ur boverkets konstruktionsregler.

Om du har en takstol med höjd h, i mm, i virkesklass K, K12 K18 osv blir avståndet mellan takstolarna d, i mm

d=1.08*h*h*s*c/1000

h enl ovan

virkesklass K12 K18 K24 K30 K35
    då är s: 12 18 24 30 35
    då är c: 1 1 17/18 16/18 15/18

jag har förutsatt snölast 2kN/m^2, egentyngd 0.5 kN/m^2, säkerhetsklass1, fuktklass 2, ingen hänsyn till snö från hustaket

MVH
    Sven

5. V
    Medlem Nivå 2

Tack för ett bra och snabbt svar.
    Det verkar som om jag får ta till lite grövre för att vara på den säkra sidan. ;)

Jag har än så länge bara mätt på husritningen, men jag tror att huset är lite högre i verkligheten och då kan jag få lite mer lutning på taket vilket borde vara till min fördel.

MVH
    Viktor

6. S
    Medlem Nivå 1

Inom måttliga variationer påverkar inte taklutningen påkänningen på takstolen, så länge som bredden är opåverkad, alltså bredden mellan väggarna. Undantaget blir vid stora taklutningar om snön inte ligger kvar.

/Sven