Hej.

Hade ett lokalt företag som gjöt min garageplatta och de hade tillgång till alla byggritningar.

Jag var inte hemma hela tiden de höll på och när plattan är klar så säger arbetaren att garaget blir närmare tomtgräns än de 3 meter jag fick lov för.
Det är 1 meter det felar så det blir ca istället 2 meter från gräns istället för 3m.

Hur kan jag smidigast lösa det, vill inte kontakta byggnadsnämnden om det räcker med ett godkännande ifrån berörd granne, då kan vi göra upp innan jag kontaktar byggnadsnämnden. Om det inte går att lösa med grannen så vad är nästa steg? Byggföretaget har ju uppenbarligen gjort fel när det grävde för grunden. Det fanns inga hinder för dem att inte rätta till det innan de började med betongplattan.

Jag är byggherre men när en extern firma gör fel så finns det verktyg för att lösa det med byggföretaget om de i värsta fall skulle motsätta sig att det är dem som gjort fel?

Detta kommer kommunen att märka vid slutbesiktning och när de tar flygfoton från lantmäteriet så finns ju alla bevis att bygget är för nära tomtgräns.

Vad ska jag börja med, räcker det med godkännande ifrån berörd granne?
Sen är det ju att kontakta byggnadsnämnden och de företag som gjorde jobbet?

Hälsningar Simon

Det är ju alltid en fördel om grannen är OK med placeringen. Men det räcker inte. Kommunen kan ha synpunkter iallafall.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.