Hej på er!

Står i begrepp att bygga ett garage, och har lite funderingar på hur jag ska lägga upp det.

Planen ser ut ungefär såhär (allt förutsätts av min grannes goda tycke, då garaget hamnar nära tomtgräns):

Platta på mark, dikt mot befintlig husvägg med torpargrund (vardagsrum hamnar vägg i vägg med garage). Garaget blir ca 4.5x8 m. Tyvärr kan vi inte bredda mer då tomten tar slut... Vatten & avlopp indraget, garageport ca 3 meter bred,, dörr på sidan av garaget, golvvärme.

Garaget ska främst användas till parkering av sambons bil och mina cyklar och skidor, samt en del förvaring då ett loft kommer byggas ovanför garageporten.

Min största fundering just nu är om man ska förlänga garaget med tre meter framåt, för att på så sätt kunna få till en dörr mellan hallen vid husentrén och garaget. Vad säger ni som vet? Är det värt att lägga till de extra ca 14 kvm för att få en dörr mellan huset och garaget?

Har jag missat något? Vad bör man tänka på mer?

Med vänlig hälsning Daniel

Redigerat:
peternicklas
Ett garage kan aldrig bli för stort. Ångrar idag att jag inte byggde 2 m. bredare och 2 m längre.

Fått det rådet från många håll :) Tyvärr har jag en ganska begränsad tomt, det finns bara denna plats att placera garaget på, och då blir det inte större.

Får ta igen det på nästa hus! :)

jag brukar hävda att det finns en generell regel för garage.
De rymmer max en bil mindre än man tänkte sig.

Dvs bygger man ett trebilsgarage där man tror att man ska få in två så kommer det efter nått år i bästa fall att få plats en bil i garaget ;)

Du menar att frugan kommer få parkera ute i fortsättningen också alltså? ;) Så länge jag får in mina skidor och cyklar är jag nöjd!

• Gilla
andreas_r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.