Bygger Hus plus fristående garage ca 20m ifrån varandra och kommer att ha värmepumpen i huset. Har hela tiden varit inne på att ha kulvertslang till garaget samt golvärme styrning där. Garaget är 63kvm stort och nu när offerterna ramlar in börjar man ju att fundera ..Bara kulvertslangen kostar ca 400kr m ..
Om man har isolerat garaget och bara tänker ha en arbetstemperatur på 10-15 grader är det nog inte värt pengarna. Tänker nog ta ett eget slutet system i garaget med golvvärme en elpatron. Synpunkter förslag...   :-/  :-/

Majgårdarna
Jag håller på att dona värme i mitt garage. Inte lika stort som ditt..För mig blir det vanliga elelement.Behövs nog inte så mycket el för att få några plus grader. Ska även ha en sk solarvent för ventilationen. "Se http://www.lacomfort.se/"

Jag satte oljefyllda elradiatorer i mitt 40 m2 garage. Jag håller ca 10-12 grader vintertid. Har 95 mm isolering i väggar, 120 mm i tak, 200 cellplast under plattan. Jag ska montera en energimätare på garaget för att se hur mycket det drar. En gissning är 2000-3000 kWh/år.

Ett alternativ jag funderar på är att montera en luft/luft värmepump på garaget. Det borde gå att få tag på en relativt billigt med den blysamma effekt som behövs.

Hej.
Jag gjorde tvärtom hos en polare.
Installerade en bergvärmepump i hans garage så han slapp höra någonting från kompressorn.
Vi körd 22 mm isolerad prisol ut (7 m). Den kostar 2000 spänn för en 25 meters rulle (plus moms). Dessutom la han frigolit runt slangen innan han öste igen.
Om du kan göra jobbet själv så skulle jag nog rösta för att du gräver ner isolerad prisol med frigolit runt. Det går även att dra det i avloppsrör så är det extra skyddat.
Själv har jag gjort så. I garaget sitter en fläktkonvektor. Värmegolv är rena energiboven i ett garage. Du måste ha fruktansvärt mycket isolering under för att det ska bli bra.

Tackar bra förslag. Jag tänkte mig bara 100mm isolering om jag ska ha golvvärme, sen har jag ett förråd och hobby rum som jag tänkte ha slingor i oxå för att dom rummen ska ha separat värmestyrning. Så i mitt fall kanske inte en fläktkonvektor är ett bra alernativ.

Draven skrev:
Om man har isolerat garaget och bara tänker ha en arbetstemperatur på 10-15 grader är det nog inte värt pengarna. Tänker nog ta ett eget slutet system i garaget med golvvärme  en elpatron. Synpunkter förslag...   :-/  :-/
Om du skall värma med el varför då ta den dyra omvägen via vattensystem och golvvärme? Borde det inte räcka med att skaffa en montörvagn och värma luften direkt? Mekar du ofta? Om inte borde det funka med låg grundvärme med enklast möjliga elelement och en värmefläkt med hög effekt som kan värma rummet när det är mekdags.

Magnus_Redin skrev:
Om du skall värma med el varför då ta den dyra omvägen via vattensystem och golvvärme? Borde det inte räcka med att skaffa en montörvagn och värma luften direkt? Mekar du ofta? Om inte borde det funka med låg grundvärme med enklast möjliga elelement och en värmefläkt med hög effekt som kan värma rummet när det är mekdags.
Jag är inne på samma linje, grundvärme via några fasta elelement för att hålla några plusgrader och värmefläkt vid behov 1-2 kw fläkt höjer tempen snabbt. Om jag ville ha konstant bra med värme så skulle det bli en modern luft-luft pump.

Det går "aldrig" att räkna hem något alternativ till ett 500 kronors termostatstyrt Julaelelement för ett ytrymme typ garage (som är välisolerat) och där man kan acceptera låg bastemp, tyvärr

Yondaler.
Det finns flera sätt att räkna.
Behöver man hålla frostfritt måste man kanske ha något som går hela tiden då det är svidande kallt ute. Det suger.
Jag skulle aldrig heller vilja ta med ett "Julaelement" i en riskbedömning där brand ingår om det ska gå månader i sträck.
Som toppvärme då man själv är närvarande är det även för mig ett bra alternativ.

BAS - normalt ligger vi på samma våglängd, och även nu, tror jag. Det var därför jag satte " " kring ordet alltid och jag tänkte på ett fristående garage, vilket jag ej nämnde uttryckligen . Normalt så åtgår det så liten effekt och under så kort tid av året att om man involverar inköps- och installationskostnaden för att dra ut kulvert eller hänga på ngn VP så blir det svårt att räkna hem.
Ligger garaget dikt/(eller nära vid vedeldning/solfång) mot hus och man har tex vattenburet, så klämmer man givetvis in en radiator/konvektor. Och för vattenburet där man tjänar på låg retur så gärna en radiator/konvektor med kraftigt överdimensionerad yta. Vill man sen snabbt ha upp tempen så kan man ha ngn form av fläkt som förstärker konvektionen.

Min granne köpte en L/L värmepump till sitt 65 kvm garage..
Pumpen är på 650W men när vi hade el mätaren inkopplad så drog den 500W/timme.. Då var de -12 ute o + 19 i garaget.. Pumpen köpte han på www.citcop.se för 3995 + moms.. Monteringn gjorde han själv o de va inga problem.. Tar lite längre tid att lufta systemet än när en installatör gör de med vacum..
Sen va de bara att stoppa in kontakten i väggen (220V)

vilken kostnad är det som är för hög?

persolnigen skulle jag dra kulvert & köra med en fläktkonvektor.
men jag skulle ju inte ha en frånluftsvärmepump som värmekälla, jag skulle gräva ytjord!

räcker frånluftsvärmepumpen til att värma både hus & garage? dom flesta frånlyftsvärmeupnpar brukar inte ens klara husets uppvärmnings behov, utan att gå Långa tidet på elpatronen.

om frånluftsvärmepumpen ändå kommer att gå som "elpanna" så finns det ju ingen anledning att gräva en dyr kulvert.

1. ytjort & kulvert med fläklkonvektor i garaget.
2. frånluft & elkonvektorer i garaget
2. frånluft & luft/luft värmepump i garaget

Signatur Abuquir värmer 230 m2 hus + 40 garage med Comfortzone frånluftsvärmepump till mycket låg uppvärmningskostnad. Jag har sagt det förr... man ska inte jämställa alla frånluftsvärmepumpar.

ok nu är det lite för mycket generellt
"allt" kan vara både rätt och fel - beror på

(orkar ej nu, trevlig helg)

Jag vet vilken kamentar ni inte gillar, men eftersom ni som vanligt inte är så bra på att läsa ska jag hjälpa er.

betona dom olikfärjade orden när ni läser !

CarMan skrev:

men jag skulle ju inte ha en frånluftsvärmepump som värmekälla, jag skulle gräva ytjord!

räcker frånluftsvärmepumpen til att värma både hus & garage? dom flesta frånlyftsvärmeupnpar brukar inte ens klara husets uppvärmnings behov, utan att gå Långa tidet på elpatronen.

om frånluftsvärmepumpen ändå kommer att gå som "elpanna" så finns det ju ingen anledning att gräva en dyr kulvert.

men jag skulle ju inte ha en frånluftsvärmepump som värmekälla. jag skulle gräva ytjord!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.